Näkyvyysklikkaamalla

10/30/2020

Ehdotus Tammiston, Pakkalan ja Ylästön uusista bussireiteistä: Kipukohdat, jotka korostuvat kommenteissanne

Edelliseen postaukseen saimme noin 200 kommenttia, kiitos teille kaikille! Saimme hyviä huomioita ja kehitysajatuksia sekä positiivisia kommentteja. Muutamat teemat kommenteissa ja muussa palautteessa korostuivat yli muiden. 

Tässä keskitymme erityisesti ehdotuksen kipukohtiin.

  • Ylästön yhteydet: Vaihdottoman keskustayhteyden poistuminen muuna kuin ruuhka-aikana sekä linjan 614 päättäminen Hakaniemeen koetaan heikennyksenä.
  • Toivotte, että runkolinjan 600 käyttämät pysäkit suunnitellaan jo nyt.
  • Runkolinjan 600 isot matkustajamäärät Kartanonkoskella/Tammistossa ja runkolinjan bussien jonoutuminen nähdään ongelmana.

Ylästön yhteydet on suunniteltava osana alueellista kokonaisuutta

Saimme Ylästön yhteyksistä odotetusti paljon palautetta. Ymmärrämme, että runkolinjan 600 perustaminen ja siitä johtuvat paineet pienentää kustannuksia johtavat siihen, että moni ylästöläinen joutuu miettimään uudelleen, miten matkansa tekee, ja osa matkoista muuttuu vaihdollisiksi. Suunnittelussa katsomme kokonaisuutta koko kaupungin/suunniteltavan alueen tasolla ja mietimme parhaita mahdollisia ratkaisuja mahdollisimman monelle. Käytännössä se tarkoittaa parannuksia monelle, mutta myös vaihtojen lisääntymisiä osalle. 

Mihin Ylästön yhteyksien muuttaminen perustuu?

  • HSL:n strategian mukaisesti suunnittelemme tehokasta runkoverkkoa ja sitä tukevia liityntäyhteyksiä. Tehokas runkoverkko tarkoittaa tiheiden, suorien ja nopeiden reittien verkkoa – junaa, metroa ja runkobusseja. Liityntäyhteydet suunnitellaan yhdessä runkoverkon kanssa, sitä tukeviksi.
  • Tuusulanväylän runkobussilinjan pohjaksi oli kaksi vaihtoehtoa, linjat 614 ja 615.
  • Matkustajamäärät linjalla 615 ovat suuremmat. Linjalla 614 on HSL-korttien leimausten mukaan 35 % vähemmän matkustajia omalla reittiosuudellaan verrattuna bussiin 615. 
  • Jotta runkolinjaa voidaan liikennöidä kaikkina aikoina, vaaditaan säästöjä jostain muualta.
  • Ylästön yhteydet voidaan järjestää kustannustehokkaasti 10 minuutin välein liityntäyhteyksillä kolmelle eri suunnalle:
    • Kehäradan junat Martinlaaksossa
    • Runkolinja 600 Jumbolla
    • Bussi 431 Vantaanlaaksossa ja runkolinja 400 Martinlaaksossa Mannerheimintien suuntaan

Vaikka vaihdottomat yhteydet Rautatientorille poistuvat, pyrimme takaamaan sinne nopeat vaihdolliset yhteydet. Tämä ei tietenkään valitettavasti poista vaihdon tuomaa vaivaa.

Bussi 571 Ylästössä

Runkolinjan 600 pysäkit ja ruuhkautuneisuus Kartanonkoskella ja Tammistossa

Ennen korona-aikaa bussit 614 ja 615 olivat melko täysiä yhteisellä reitinosuudellaan Jumbon eteläpuolella. Etenkin aamuruuhkassa Tammistonkadulla osa vuoroista oli varsin kuormittuneita. Runkolinjalla 600 bussit saapuvat Jumboon nykyistä hieman tyhjempinä, koska Ylästön bussi 614 kulkee eri reittiä Ylästöntietä pitkin. Tällä saataneen täysien bussien ongelmaa vähennettyä nykyisestä. Lisäksi varmistamme, että runkolinjalle 600 tulee riittävän isot bussit.

Runkolinjan 600 pysäkkejä käsitellään erillisessä postauksessa, kannattaa käydä kommentoimassa!

Mitä seuraavaksi?

Lupasimme aiemmassa postauksessa, että käymme läpi myös Koillis-Helsingin yhteyksiä. Palaamme näihin ja Aviapolis-alueen yhteyksien pieniin viilauksiin pian.

5 kommenttia:

  1. LInja 61 ja 614 ja Tammiston liikenne ovat suunniteltu väärin tässä teidä nyt suunnitelmissanne. Linja 61 pitäisi kehittää kannattavaksi linjaksi ja yhdistään jonkun linjan kanssa tai tehdä siitä oivan liintyntälinja metroasemalle. Jos hakee säästöjän , miksette suorita ja muuta linja 69 reittiä, joka on Helsingin kiertävin linjaja turhin , kun linja kulkee monen juna-aseman vierestä!!!! 614 jotta se säästyis kunnollisena voisi sen yhdistää helsingin linjojen kanssa linja 64 olisi oivan yhdistäminen ja ruuhka-aikaan , voisi kulkea 614 hakaniemeen , mutta linja 64 jatko tammiston ja jumbon kautta ylästöön olisi yksi vaihtoehto. linja 64 pääsisi itä pakilasta suoraan tammistoon ja jumboon ostoksille ja pääsi muutekin helsikiläiset ja ylästöläiset paremmin kauppoihin. linjalta 64 on hyvät vaihtoyhteydet junaan käpylässä ja oulunkylässä. Linjalta64 pääsisi myös paremmin runkolinjoihin 560 ja 600.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. samaa mieltä

      Poista
    2. Kiitos ehdotuksesta! Bussi 64 on kyllä kiinnostava aihio moneen. Sen reitti on reilun 5 minuuttia hitaampi kuin Tuusulanväylää pitkin ajaminen, joten ruuhka-aikaan se voi olla hieman liian hidas aihio, kun matkustajilla on eniten kiire ja nopeutta arvostetaan eniten. Mutta hiljaisen ajan yhteyden runkona sillä kyllä säästettäisiin euroja.

      Bussia 69 tutkittiin tässä myös tarkemmin, mutta toistaiseksi ei ole löydetty mitään sellaista ratkaisua, jolla muutoksen hyödyt ylittäisivät selvästi haitat. Mitä reittiä ehdottaisit 69:lle?

      Poista
    3. Suoristusta Linjalle 69 Patolassa Tuusulanväylän kautta ja eikä kiertäisi enää Käpylänaseman kautta. Pasilassa veturitien kautta palvelisi tulevaisuudessa myös Keski-Pasilan asuinaluetta. Sitten Pukinmäen kuokkausta poistettaisiin ja muutetaan 71 kiertämään Pukimäen kautta Malmille, pääsi Viikimäestä ja Pihljanmäestä suoreen Malmin sairaalaan ilman vaihtoja. matka-aika nopeentuu paljonkin, kun linjalta 69 turhat kiertelyt suoristettaisiin.


      Tulevaisuudessa raitiolinja 2 jatkaminen Pasilasta Käpylään , voitaisii linja 69 lyhentää Käpylään. linjan 69 päästä päähän ei ole kovi järkevä yhtälö, kun matka-aika on tunti. Linja 69 pilkkominen pienemiksi Linjoiksi olisi järkevää. Itse kulkisin linjalla 70 mieluummin Kamppiin kuin linjalla 69.

      Linja 64 jatkaminen Tammiston Ja jumbon kautta on järkevää kulkemaan vain ruuhkaikaan 614.
      Linja 61, jatkaminen olisi jatkaa Oulunkylään ja ja s ieltä Koskelaan ja yhdistyä linja 55 kanssa tai sitten linja 61 voisi kulkea 55 kanssa rinnakais linjana Kalasatamaan asti.

      Poista
  2. Moi! Aviapolis-alueen linjastoluonnos löytyy täältä, mukana on linkki palautekyselyyn: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/2020/11/tuusulanvaylan-linjastoluonnos_19.html

    VastaaPoista