Näkyvyysklikkaamalla

11/12/2020

Siltamäen ja Suutarilan bussireittien uusi ehdotus

Ehdotimme aikaisemmassa kirjoituksessa, että Siltamäkeen ja Suutarilaan perustettaisiin runkolinja 610. Kävimme blogissa läpi eri vaihtoehtoja, mutta poikkeuksetta saimme ison määrän huolestunutta palautetta. Tässä uudessa ehdotuksessa olemme palautteenne perustella päätyneet siihen, että jätämme runkolinjan 610 pois ja rakennamme ehdotuksen nykyisen bussin 611 ympärille. Palautteesta on kooste aiemmassa postauksessa. Liikkumiskyselyn palautteen perusteella alueen yhteyksissä on seuraavia puutteita:  

  • Bussi 611 ei kulje sunnuntaisin.
  • Matka-ajat koetaan pitkiksi.

Näitä pyrimme ratkaisemaan tällä uudella ehdotuksella. 

Lisäksi monet Siltamäessä ja Suutarilassa asuvat suuntaavat Vantaan puolelle Jumbon läheisyyteen. Bussiyhteydet ovat kuitenkin kohtalaisen monimutkaiset, vaikka etäisyys ei kovin pitkä olekaan. Vyöhykeuudistuksen myötä Vantaan puolelle matkustaminen on selvästi aiempaa edullisempaa ja siten houkuttelevampaa.

Kuvassa lämpökarttana kaikki Siltamäen ja Suutarilan alueilla asuvien matkakohteet liikkumiskyselyssä. Mukana ovat työ-, opiskelu- tai vapaa-ajan matkat. 

Uusi ehdotuksemme kartalla, mukana myös aiemmin suunniteltujen alueiden kartta:

 
 

Ehdotus bussin 554 reittimuutoksesta ja bussin 61 kaikkien vuorojen ajamisesta 61T:n reittiä

Ehdotamme, että bussin 554 reittiä jatketaan Siltamäestä Jumbon kautta Lentoasemalle. Ehdotuksen taustalla ovat teidän toiveenne.

554:n reitti jatkuisi Siltamäestä Suutarilan ja Kehä III:n kautta Jumbolle ja tästä Aviapoliksen kautta Lentoasemalle

Muutoksen johdosta bussi 61 ajaisi bussin 61T reittiä, jotta Töyrynummessa säilyisi kohtalainen palvelutaso ja kohtuulliset kävelymatkat kaikkina aikoina. Etelässä bussin päätepysäkki olisi Rautatientori, kuten nykyäänkin.

Bussi ajaisi Siltamäen päässä Töyrynummelle Yrttimaantietä, josta Tapanilan erälle.

Ehdotus uudesta hiljaisen ajan bussista 611K 

Siltamäen ja Suutarilan sunnuntailiikenteeseen Tikkurilan ja keskustan suuntaan on mahdollista tuoda bussi 611K. Bussi ajaisi bussin 611 reitistä poiketen Itä-Pakilan ja Oulunkylän kautta, jotta se palvelisi samalla myös bussin 64 reitillä. Jotta rahoituksemme riittää, bussi 611K ajaisi myös lauantaisin 64:n ja 611:n sijaan.

Bussi 611K ajaisi kuten 611, mutta Tuomarinkylän ja Käpylän aseman väli ajettaisiin bussin 64 reittiä

 Bussia 611K ajettaisiin lauantaisin ja sunnuntaisin 20 minuutin välein. Bussilla olisi myös myöhäisillan ja yön vuoroja kuten bussilla 64 nyt. Bussi korvaisi bussit 64 ja 611 hiljaisena aikana. Tikkurilaan ajettaisiin Suutarilasta nykyistä nopeampaa reittiä Ala-Tikkurilan kautta.

Miltä uusi ehdotuksemme vaikuttaa? 

Bussin 611 reitti muuttuisi Suutarilan ja Tikkurilan välillä

Bussin 611 reitti Tikkurilaan nopeutuisi, kun bussi kulkisi Suutarilasta Kehä III:tä ja Kielotietä Tikkurilaan, ei Koivuhaan ja Viertolan kautta kuten nykyisin. Koivuhaan ja Viertolan yhteydet Tikkurilaan hoituisivat tiheällä runkobussilla 570 sekä bussilla 571. ja Mäkelänkadun suuntaan pääsisi nopeaa reittiä ajavalla bussilla 623. Bussi 611K käyttäisi samaa reittiä Suutarilasta Tikkurilaan. Bussi 611 jatkaisi nykyiseen tapaan arkisin laajoilla liikennöintiajoilla. Myöhään illalla, yöllä ja molempina viikonlopun päivinä bussi ajaisi reittiä 611K. 

Bussi 611 ajaisi Suutarilan ja  Tikkurilan välin suoraan Kehä III:tä ja Talvikkitietä.

 

Tässä ehdotuksessa bussi 611B jatkaisi, kuten nykyisin, ruuhkalinjana Suutarilan ja Rautatientorin välillä.

Miltä nämä muutosideat kuulostavat? 

Mitä seuraavaksi? 

Nyt meitä kiinnostaisi tietää, mitä ajattelette tästä uudesta ehdotuksesta. Jäämme siis odottamaan kommenttejanne. Hiomme ehdotuksesta kommenttienne pohjalta lopulliseen linjastoluonnokseen. Seuraavassa postauksessa käsittelemme yöliikennettä.

112 kommenttia:

  1. Harmi, että runkolinja jää pois ehdotuksestanne. Eikö ehdotuksenne mukaisista linjoista 611 tai 611B voisi tehdä runkolinjaa? Tämä nopeuttaisi matka-aikoja Siltamäestä ja Suutarilasta kun matkaan voisi nousta keskiovesta ja käyttöön tulisi avorahastus. Samalla pysäkkejä voisi karsia kaupungin päässä pysähtymällä samoilla pysäkeillä kuin tuleva runkolinja 600.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä toimis jos 64 ja 611, 611 b ja 611 k pitäs yhdistää runkolinjaksi! ainakin tätä voisi harkita. Tämä ehdotus on hyvä ilman runkolkinjaankin.

      Poista
    2. Hei, kiitos palautteesta! Runkolinjasta luopuminen oli vaikea päätös, mutta asiaa mietittyämme ja alueen asukkaiden kommentteja lukiessamme päädyimme tulokseen, että runkolinjaa ei kannata alueelle esittää.

      Valitettavasti 611:n tai 611B:n resursseilla yksistään ei saada aikaiseksi runkolinjamaista palvelutasoa. Jos mukaan otetaan myös 64, saataisiin kyllä lähelle runkolinjamainen vuorotarjonta, mutta ruuhka-ajan matka-aika nousisi samalle tasolle kuin aiemmin esitetyllä runkolinjan 610 reitillä, joten todennäköisesti ehdotus ei saisi hyvää vastaanottoa.

      Poista
    3. Kiitos vastauksesta HSL. Harmi että 611 resurssit eivät tällä hetkellä riitä runkolinjan perustamiseen. Tuo 611(k) on kyllä, niin kuin mainitsitte, liian hidas runkolinjaksi. Joten tämä uusi ehdotus on varmaan paras ratkaisu nykyiseen tilanteeseen ja se on hyvin ottanut huomioon asukkaiden kommentteja. Joten tämä uusi blogi-konsepti ja teidän työ ansaitsee kiitosta.

      Toivottavasti "Siltamäen runkolinja" ei jää kuitenkaan kokonaan pois tulevaisuuden suunnitelmista. Meillähän ei ole metroa tai rautatieasemaa, joten nopeammat (runkolinjamaiset) yhteydet keskustaan olisi tervetulleita tulevaisuudessa. Ehkäpä tuon 611 uudelle reitille :)

      Poista
    4. 610 runkolinja olisi ollut todella hyvä mutta ehkä sen aika ei ole vielä. Tämä palvelee paremmin koko aluetta ja hyvää on se, että on myös sunnuntaina yhteys ytimeen, vaikkapa vähän kierrellen. Jumboon on myös kiva päästä bussilla. Pysäkkien välejä kyllä miettisin esim. Siltamäessä Kiertotähdenkuja ja Häräntie ovat niin lähellä toisiaan, että busseilla on vaikeuksia päästä siinä eteenpäin. En ole missään nähnyt noin lyhyitä pysäkinvälejä. Mutta kiitos tästä kuitenkin.

      Poista
    5. Avorahastustahan olisi mahdollista lisätä myös tavallisille bussilinjoille, nyt kun lipunmyyntikin on kuljettajilta lopetettu! Kyytiinnousu ja poistuminen kaikista ovista nopeuttaisi liikennöintiä vaikka pysäkkejä olisi tiheämminkin - itse asiassa vielä enemmän silloin!

      Poista
    6. No ei kyllä nopeutuisi yhtään. Siltamäessä tuo Kiertotähdenkuja ja Häräntie ovat niin lähellä toisiaan, että bussi menee muutaman metrin eteenpäin ja pysähtyy taas. Lisäksi Häräntien pysäkki on niin kapeassa kohdassa, että jos sieltä on tulossa toinen bussi vastaan niin kaksi eivät sovi vaan jompikumpi joutuu odottamaan. Runkolinjoilla pysäkkejä on pitkin välein ja bussi on näin ollen paljon nopeampi. Käytän bussia 550 ja se on nopea kun pysäkkejä ei ole joka talon kulmalla. Vanhojen lähiöiden pysäkkien paikkoja olisi hyvä katsoa tarkemmin. Tänä päivänä ei voi kukaan enää vaatia, että jokaisen talon kohdalla on oltava pysäkki.

      Poista
    7. Ja vielä kysymys Hsl:lle. Bussi 79 tulee myös keskustasta Siltamäkeen yöllä eli jatkossa on 611k ja 79. Onko tarvetta näin monelle yölinjalle samaan suuntaan? Räksytän täällä nyt sen takia, että Siltamäen teitä pitkin kulkee enemmän busseja kuin missään muualla Helsingissä. Peräkkäin ja lomittain kun siellä menee 79, 61, 554, 611 ja 611b. Ja tämä näyttää jatkuvan - meneekö ihan tasa-arvoisesti kun vertaa muihin kaupunginosiin?

      Poista
    8. Tutustu niihin linjoihin ennen kuin valitat. 79 kulkee reittiä Herttoniemi-Malmi-Puistola, eli ihan eri reitti kuin 611:llä tai 611B:llä, jotka menevät Tikkurilasta ja Suutarilasta keskustaan. 611B kulkee arkisin vain ruuhka-aikaan. 544 ei kulje Siltamäen lenkkiä, eli sieltä Kiertotähdentien tien alkupäästä ei kävellä Kytöpolun pysäkille. Lisäksi 61 siirtyy ihan eri reitille eli pois Siltamäestä. Eli ei todellakaan ole Siltamäessä busseja enempää kuin muualla Helsingissä, ihan päätön väite!

      Poista
    9. 79 kulkee kyllä Siltamäen kautta ja 554 on myös Siltamäen alueella, tosin kun siihen joutuu vähän kävelemään niin ei sovi Siltamäen asukkaille. 611 ja 611B kulkevat välillä peräkkäin tyhjänä. Lisäksi alueella liikennöi pikkubusseja, jotka ovat hyvät vanhuksia ajatellen. Ja 61 tyhjänä.

      Poista
    10. 79 ja 611 eivät ole vaihtoehtoisia linjoja, kun vain 611 menee keskustaan. 8000 asukkaan alueelta pitää olla yksi suora yhteys keskustaan, se on ihan minimivaatimus. Monilta muilta alueilta on useampia. 611B tarkoittaa muutamaa ylimääräistä vuoroa ruuhka-aikaan arkisin. Se ei oikeasti ole mikään merkittävä lisä. Bussit ovat näin korona-aikaan vajaita ihan ympäri kaupunkia, vaikka sinä nyt olet jostain syystä nostanut tikun nokkaan vain Siltamäen.

      Poista
    11. Sillä alueella missä bussit nyt liikkuvat ei taatusi ole 8000 asukasta.

      Poista
    12. Minäkin olen harmitellut, että runkolinjaa ei tule. Ja olen siltamäkeläinen. Bussilla ja junalla on päässyt nopeasti keskustaan. Kiitos kuitenkin työstänne!

      Poista
  2. Minusta tämä on hyvä ehdotus. Omalta kannaltani pitää nykytilanteen pääosin ennallaan. Lauantaisin 611/611B vaihtuu hitaampaan K-versioon, mutta vastaavasti bussi kulkee sunnuntaisinkin. Pääasiallinen joukkoliikennetarpeeni on kuitenkin arkipäivien työmatkat.
    554:n laajennus Jumboon ja lentokentälle on mukava lisäyllätys tässä. Tosin en tiedä kuinka usein tuota oikeasti tulisin itse käyttämään.
    Eli yhteenvetona: minä pidän tästä ehdotuksesta paljon enemmän kuin aiemmista, koska suora yhteys keskustaan päin lähipysäkiltäni säilyy. Tämä on se kaikkein olennaisin asia omalta kannaltani.

    VastaaPoista
  3. Kuulostaa hyvältä! Ymmärrän ajatuksen runkolinjasta, mutta ikävä kyllä juuri tässä tapauksessa 610 olisi varmaan tuottanut käytännössä enemmän haittaa kuin hyötyä. Tämä on parempi ehdotus ja palvelee paremmin asukkaiden esittämiä toiveita!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis joillekin 610 olisi ollut parempi mutta 611K on myös hyvä vaikka kiertääkin. Hyvää on myös, että Siltamäen ostarilla on nyt vähän vähemmän trafiikkia. Siellä bussit matelee jonossa ja varsinkin 61 on täysin tyhjä Siltamäen päässä mutta Töyrynummeen se kyllä sopii mainiosti. Toivottavasti nykyinen liikennöitsijä säilyisi reitillä. On todella hyvä ja loppuun vielä Hsl:lle kiitos tästä vaikka edelleen runkolinja 610 olisi paras tänne Suutarilan päähän. Tuo Siltamäen kierros vie ihan tolkuttomasti aikaa ja siellä voisi katsoa pysäkkien välimatkoja ja yksi hankala paikka on kun bussi odottaa pääsyä Siltakyläntieltä Suutarilantielle. Siinä ruuhka-aikana menee aikaa ennen kuin siitä pääsee. Liikennevalot helpottaisivat tilannetta.

      Poista
    2. Jos käytät joukkoliikennettä, et voi valittaa siitä, että jonkin alueen läpi ajaminen "vie ihan tolkuttomasti aikaa". Haloo! Sillä alueella asuville se bussi on ihan yhtä tärkeä kuin sinullekin. Poistetaan ne pysäkit sitten sinun kotisi läheltä, niin nopeutuu se matkanteko.

      Poista
    3. Kun tuolla alueella on pysäkit tosi lähellä, kävely tekisi hyvää monelle.

      Poista
  4. Tämä on parempi!!! Voisko normi jatkaa linja 64 jatkaa jumboon!!!tai sitten olisi voinut linjasta 64 ja 611 tehdä runkolinjan 610! Tulisi Junaa vaihto yhteys Oulunkylään ja runkolinjaan 560!!

    VastaaPoista
  5. Voisko linja 554 kiertää Tammiston Pohjois puolen kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tai siis edes Tammistonkauppatien ja kehä 3 ali siitä.

      Poista
  6. Oletteko varmoja, että Itäkeskuksen ja Lentoaseman välille tarvitaan 2 linjaa?

    Voisiko 61 päätepysäkki olla vaikkapa Oulunkylän torilla tai jossain Käpylän suunnilla, jottei tarvitsisi keskustaan asti ajaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linja 561 ei enää mene lentoasemalle vaan Kivistöön, Mikäli tämä suunnitelma hyväksytään. 61 pitää mennä Rautatientorille asti, koska se on ainoa linja joka menee keskustaan Käskynhaltijantieltä.

      Poista
    2. eipäs oo linja 69 menee keskustaa myös , mutta kuka hullu oikeesti kulkee keskustaa linjalla 69 , joka on ehkä koko Uudemaan kiertävin linja

      Poista
    3. 61 on Töyrynummen/Tapaninvainion/Pukinmäen/Oulunkylän yhteys Mäkelänkadulle, Sörnäisiin (metro), Hakaniemeen ja keskustaan. Sille ei nyt tässä esityksessä ole mitään korvaavaa linjaa, joten jätetään 61 tällä kertaa rauhaan.

      Poista
  7. Runkolinja 570 voisi jatkua Itäkeskukseen Mellunmäestä itäväylää pitkin.

    VastaaPoista
  8. Paljon parempi ehdotus täältä Tapaninvainion etälänurkasta katsottuna. Täällähän ei tämän ehdotuksen mukaan mikään muutu, vaikka 61 muuttuu käytännössä takaisin vanhaksi 72:ksi. Mitään ei tule lisää, mutta toisaalta mitään ei poistukaan. Eikä tärkeät vaihtoyhteydet vaarannu, kun Pukinmäessä voi edelleen vaihtaa bussia kehä I:n pysäkeillä ilman, että joka kerta pitää kiivetä asemalaiturin kautta.

    VastaaPoista
  9. Voitaisiinko Suutarilantieltä ajaa Tikkuritielle Tapulikaupungintietä? Käytännössä Tikkurila on Tapulikaupungin alueenkin suurin aluekeskus, vaikka toisen kunnan puolella sijaitseekin. Linja Tikkurilaan olisi Tapulikaupungin alueella huomattava parannus, toki oli linja 79:kin aikanaan, mutta myös Tikkurilan suuntaan olisi matkustajakysyntää. Kehä III:lla kun ei käytännössä "ole mitään", mutta Tapulikaupungintien varressa on paljon asutusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös teillä mene juna suoraan Tikkurilan keskustaan?

      Poista
  10. Erinomainen ehdotus, toivottavasti toteutuu tässä muodossa! Aiemmat ehdotuksenne olivat huolestuttavia Siltamäen kannalta mutta nyt näyttää erittäin hyvältä. Kaikki tärkeimmät linjat säilyisivät ja uutuutena suora yhteys Jumboon joka oli toiveeni numero yksi. 611K sunnuntaisin olisi myös parannus nykytilanteeseen.

    Olen monesti suhtautunut hyvin kriittisesti linjastosuunnitteluun mutta nyt on kehujen paikka. Kerrankin tuntuu siltä että meitä alueen asukkaita ja toiveitamme on todella kuunneltu.

    VastaaPoista
  11. Tämä ehdotus vaikuttaa hyvältä! Mielestäni linja 554 jatkaminen Jumboon on todella toimiva ratkaisu nyt kun 561:n päätepysäkiksi suunnitellaan Kivistöä. Yhdellä muutoksella saadaan siis sekä Siltamäkeläisten kaipaama yhteys Jumboon että Tapaninvainiolaisille edelleen suora yhteys Lentoasemalle. Erinomaista!

    Mielestäni 611K on myös järkevä ajatus, sillä vaikka bussi onkin todennäköisesti verkkaisempi, uskon sen olevan sunnuntailiikenteen arvoista. Hienoa, että bussi kulkisi myös iltaisin/öisin.

    Kuten muutkin kommentoijat, arvostan myös suuresti sitä, että nämä kommentit, vaikkakin monesti kärkkäitä, on otettu vakavasti ja niitä on kuunneltu. Mielestäni alun perinkin Siltamäen/Tapaninvainion yhteydet olivat varsin hyvät ja tämä ehdotus tilkitsee niiden olemassa olevia aukkoja parhaiten.

    VastaaPoista
  12. Runkolinja 610= 64 ja 611. Linja 66 voitasiin jatkaa Torpparinmäkeen. Runkolinja 600 = 615 ja 617 614 ruuhka-aikoina ja linja 67 jatkaa Tammiston ja Jumbon kautta Ylästöön tarjoten runkolinjoille hyvä vaihdot ja junaan Käpylässä. Yksi vaihtoehto olisi linja 614 muuttaa malmille!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaisin tätä uudistusta, joilloin linjalta 66 olisi helpompi vaihtaa jumboon ja tammistoon ja lentokentälle menevään runkolinjaan 600. 614 kulkemaan ruuhka-aikoina ja linja 67 ruuhkajan jälkeen ylästöön olisi hyvä uudistus.

      Poista
  13. Tämä ehdotus on todella hyvä ja olen kiitollinen, että HSL otti palautteen huomioon! Kiitos.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa olla hsl eka kerta, muute hsl suunnitelmiin on voinut puuttua vain kaupunkien johto

      Poista
  14. Yhtä fiksua suunnittelua, myös Tuusulanväylän länsi puolellakin! >ettei tarvitse olla yhteydessä Vantaan kaupunkiin!

    VastaaPoista
  15. Eihän nykyisen 64:n reitin palvelutaso heikkene hiljaiseen aikaan kun se yhdistetään "seutulinjaan"? Linja on Itä-Pakilan ainoa yhteys keskustaan päin ja osissa Oulunkylää kävelymatkat muille linjoille tai junalle ovat pitkiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kysymyksestä! Itä-Pakilan vuoroväliä ei ole ehdotuksessa tarkoitus muuttaa - ainoa muutos Rautatientorin ja Itä-Pakilan välillä on linjanumeron vaihtuminen hiljaisena aikana.

      Poista
  16. Runkolinja ei olisi palvellut mitenkään Siltamäessä esim. Kiertotähdentien ja Riimusauvantien pysäkkejä käyttäviä, mutta sen toteuttaminen olisi vienyt em. matkustajilta suorat yhteydet keskustaan ja itäiseen kantakaupunkiin. Erittäin hyvä ja oikeudenmukainen päätös siis luopua runkolinjasta ja säilyttää linjat 611 ja 611B entisellään. Toki Siltamäen yhteydet heikkenevät 61:n poistamisen takia, mutta tämän ratkaisun kanssa voidaan jotenkin elää. Etenkin jos sunnuntaisin Siltamäestä pääsee keskustaan 611K:lla.

    VastaaPoista
  17. 61 on aina ihan tyhjä. Yleensä siinä on pari matkustajaa ja en ole nähnyt siinä juurikaan matkustajia. Matkustan paljon ja olen nähnyt tämän päivittäin. Suhteessa Siltamäen asukasmäärän busseja on tuolla alueella todella paljon jos verrataan esim. Tapaninvainioon ja Oulunkylän uuteen asuinalueeseen. Vantaalla Ylästön alue jäi täysin ilman suoraa yhteyttä Helsingin keskustaan. Ei siinä mitään jos tähän on rahaa mutta kun sitä ei nyt taida olla tai ainakin olen näin ymmärtänyt. Näissä pitäisi olla kuitenkin tasapuolisempi varsinkin kun maksamme kaikki saman hinnan lipuista. Olen edelleen sitä mieltä, että Siltamäen tarjonta on ylimitoitettu. Puhun nyt pelkästään Siltamäestä, en Suutarilasta. Facebook ryhmässä jaettiin suunnittelijan sähköpostiosoite, jota kautta palautetta on sitten mennyt. En vain pidä siitä, että huutoäänestyksellä viedään asiota läpi. Asiaa ei ole vielä päätetty ja toivon, että vielä mietittäisiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Edellisessä linjastouudistuksessa tehtiin se virhe, että 61 laitettiin kulkemaan Siltamäkeen, koska 'kerrostalot', mutta oikeasti sitä ei siellä tarvittu. Nyt tämä virhe korjataan ja vielä niin, että meidän pelkästään 61 varassa olevien yhteyksiä ei pilata. Siitä peukut HSL:lle.

      Poista
    2. Siltamäen palvelutasoa heikennetäänkin nyt, kun 61 poistuu, oletko tyytyväinen? Hieman ihmeellistä valittaa jonkin alueen liian hyvästä palvelusta. Keskittyisit siihen, mitä omalla alueellasi pitäisi parantaa. Siltamäessä asuvana en todellakaan koe, että busseista olisi ylitarjontaa ja alkuperäinen ehdotus olisi ollut suorastaan räikeä heikennys Siltamäen asukkaiden liikkumismahdollisuuksiin. Onneksi siitä nyt luovuttiin.

      Poista
    3. Bussin 61 voisi siirtää samantien pois sinne missä sitä oikeasti tarvitaan. Se on TYHJÄ Siltamäessä ja on aivan älytöntä pitää tuollaista. Ei ole mitenkään oikein, että yhtä lähiötä suositaan samanaikaisesti kun muualla heikennetään yhteyksiä. Siltamäessä vastustetaan kovaäänisesti kaikkea uudistamista omaa napaa tuijottaen.

      Poista
    4. 61:n päättäri on Siltamäessä, niin ei se tietenkään ole täynnä lähtiessään/saapuessaan kuten eivät muutkaan lähiöiden päättäreiltä lähtevät tai niille saapuvat bussit ole! Minulla on vertailupohjaa useista linjoista esim. Länsi-Helsingissä. Niissä aivan sama tilanne. Siltamäessä vastustettiin sitä, että sieltä olisi viety KAIKKI suorat yhteydet keskustaan ja itäiseen kantakaupunkiin. Se olisi ollut täysin kohtuutonta. Nyt ilmeisesti viedään vain tämä 61. Jatka sinä vain omaan napaasi tuijottamista.

      Poista
    5. Bussi täyttyy Tapaninvainion puolella ja Töyrynummi tarvitsee paremman yhteyden kuin mitä heillä on.Siltamäen osuuden bussi on aina tyhjä. Aika monella ei ole yhtäkään bussia, jolla pääsisi liikkeelle, Siltamäessä busseja menee vilisemällä.

      Poista
    6. Siltamäessä asukkaat älähtivät, koska heiltä olisi viety lähes kaikki yhteydet keskustaan, siitä tässä on kyse. Kuten tämänkin blogipostauksen kommenteista näkee, eivät ihmiset ole huutoäänestämässä itselleen linjaa 61 takaisin, vaan ovat lähinnä huojentuneita siitä, että HSL säilytti 611:n edes jossain muodossa.

      Poista
    7. Niin on viety yhteyksiä muuallakin ja tilalle on tullut vaihdollisia yhteyksiä. Nyt siellä kulkee busseja jonossa kun 610 olisi palvellut esim. Oulunkylän uusien kerrostalojen asukkaiden matkantekoa.

      Poista
    8. Täällä on nyt joku katkerana siitä, ettei Siltamäestä vietykään kaikkia busseja. Hohhoijaa. Katkeruus ja kostomentaliteettihan ne ovatkin hyviä lähtökohtia liikennesuunnittelulle.

      Poista
    9. Ei katkeruutta vaan ihmettelyä siitä miksi muualla heikennetään yhteyksiä ja yhdellä alueella kulkee busseja jonossa. Voithan itsekin kokeilla miltä tuntuu mennä vaihdolla töihin kun suora yhteys viedään tässä uudistuksessa. Siltamäessä valitettiin kävelystä. Noh, HS:ssä keskustan asukas kertoi, että bussiyhteydet ovat hänellä 700 metrin päässä ei valittaen vaan hyväksyvästi. Siltamäessä ei tule kuuloonkaan.

      Poista
    10. Nämä 611 bussit palvelevat myös mm. Tapaninvainion pohjoisosassa asuvia. Jos sinua kiukuttaa oman alueesi tilanne niin laita siitä palautetta äläkä nurise kun muilla säilytettiin yhteydet keskustaan. Itseltäkin olisi sen aikaisemman suunnitelman myötä mennyt melkeinpä kaikki yhteydet työpaikalle ja koska minä ja moni muu laitoimme asiasta palautetta niin suunnitelmaa parannettiin.

      Poista
    11. Ei uusia runkolinjoja voida rakentaa sillä periaatteella, että ne tuovat joillekin alueille ekstraa jo olemassa olevien hyvien yhteyksien päälle, jos samanaikaisesti joiltain toisilta alueilta perusyhteydet viedään kokonaan. Se, että runkolinjasta olisivat hyötyneet Oulunkylän uusien kerrostalojen asukkaat, ei ole peruste viedä Siltamäestä ainoaa suoraa yhteyttä keskustaan. Oulunkylään tulee nopea Raide-Jokeri, ja siellä on jo juna ja bussit näiden edellä mainittujen lisäksi, joten oulunkyläläisillä asiat ovat erittäin hyvin.

      Poista
    12. "HS:ssä keskustan asukas kertoi, että bussiyhteydet ovat hänellä 700 metrin päässä ei valittaen vaan hyväksyvästi."

      Tarkoitat ilmeisesti Pipsa Palttalan kolumnia Onko koronavirusepidemia tarpeeksi hyvä syy ryhtyä yksityisautoilijaksi?, jossa henkilö pohtii oman auton hankintaa vaikka asuu kantakaupungissa. Tarkka lainaus "Asun Helsingin kantakaupungiksi luokiteltavalla alueella, ja 700 metrin säteellä kodistani kulkee sekä raitiovaunu että toistakymmentä bussilinjaa kaikkiin toivomiini ilmansuuntiin."

      Ratikka ja toistakymmentä bussilinjaa 700 metrin säteellä, ei 700 metrin päässä. Kyllä tuolla julkisen liikenteen tarjonnalla kuka hyvänsä on tyytyväinen.

      Poista
  18. Voisivat käyttää Tapulikaupungintietä enemminkin kuin Kehä III:a niin 73:n kuin 610:n reittinä.

    VastaaPoista
  19. Tämä uusi ehdotus on Siltamäen ja Suutarilan alueelta kulkevien kannalta paljon tasapainoisempi esitys kuin edellinen versio, joka olisi lähinnä ajanut oman auton ostoon. 61:n siirto pois Siltamäestä on toki heikennys, mutta ainakin tässä esityksessä säilytetään suhteellisen järkevät yhteydet keskustan suuntaan ilman kohtuuttomaksi venyviä kävelymatkoja. Linjan 554 jatkaminen Jumboon on miellyttävä yllätys, koska Siltamäestä on todella toivottu parempia yhteyksiä julkisilla Jumbon ja lentokentän suuntaan, jotka ovat molemmat periaatteessa lähellä, mutta julkisilla yhteyksillä loputtoman kaukana. Linjan 611K osalta olisitte voineet kertoa, miten kauan kyseisellä linjalla kestää kulkea linja päästä päähän tai Siltamäki-Suutarila-alueelta keskustaan ja takaisin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siltamäelle on hyvä mutta suunnitelma ei ole tasapainossa muiden saman kokoisten alueiden kanssa. Siltamäessä on enemmän bussiliikennettä kuin muualla. Monet on pakotettu käyttämään vaihdollisia yhteyksiä ja bussi menee vain lähimmälle juna-asemalle. Siltamäestä on myös lyhyt matka juna-asemalle mutta siellä tätä ei vaadittu. Viime uudistuksessa Siltamäkeen tuli sunnuntai-yhteys Helsinkiin kun samanaikaisesti Suutarilasta yhteys vietiin ja esim. Töyrynummen yhteyksiä huononnettin. En voi mitenkään ymmärtää miksi yhtä aluetta suositaan näin.

      Poista
    2. Mikset kerro tässä, mitä omalla alueellasi pitäisi parantaa? En ymmärrä, miksi jonkun valituksen aiheena on se, että jollakin alueella on "liian hyvät" yhteydet. Jos omalla alueellasi yhteyksissä on vikaa, ei ratkaisu ole heikentää myös jonkin toisen alueen tilannetta.

      Poista
    3. Tuollahan se on jo sanottu jos viitsit lukea kommentteja läpi. Jos sinun mielestä on oikein, että bussit kulkevat tyhjänä samanaikaisesti kun muualta on karsittu yhteyksiä niin mikäs siinä. Eli luehan joutessasi kommentteja.

      Poista
    4. Eli asialla ei ole sinulle itsellesi mitään henkilökohtaista merkitystä. Pääosin kommentit ovat olleet myönteisiä.

      Poista
    5. Kyllä on paljonkin merkitystä. Jos et edelleenkään ymmärrä niin vika on sinussa.

      Poista
  20. Tämä ratkaisu on Siltamäen kannalta edellistä ehdotusta huomattavasti parempi. Kiitos siitä, että otitte asiakkaiden palautteen huomioon. Minuakin kiinnostaisi tietää uuden linjan 611K matka-aika Siltamäestä ja Suutarilasta keskustaan. Siitä ei ole ollut mitään puhetta. Aika varmaan pitenee jonkin verran 611:een verrattuna?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos positiivisesta palautteesta. 611K-reitti on noin 4-6 minuuttia hitaampi kuin 611:n reitti.

      Poista
  21. Apua, eikös jatkossa siis menisi bussia (554) Siltamäestä Tapanilaan? Tapanilassa on Koillis-Helsingin kielikylpyluokka ja mediakoulu, joka on mainio vaihtoehto siltamäkeläisille lapsille. Siellä on myös isompi liikuntahalli (Tapanilan Erä), joka uupuu Siltamäestä. Lisäksi MPS:n jalkapallotreenejä järjestetään paljon Tapanilassa. Kuten lämpökartastakin näkee, Siltamäen alueelta on hyvin liikennettä Tapanilan suuntaan. Siltamäessä on meneillään suuret remontit taloyhtiöissä, joiden on toivottu parantavan alueen vetovoimaa. Erityisesti lapsiperheitä kaivataan vapautuviin suuriin asuntoihin. Nyt herää huoli, että jos suora yhteys harrastuksiin ja kouluun lakkautetaan, Siltamäen vetovoima kärsii.

    Olisiko mitenkään mahdollista, että linja 61 koukkaisi Siltamäen kautta (samaa reittiä kuin 554)? Ja niin, että Töyrynummea ei täysin unohdettaisi. Tiedän, että 61 käyttää moni lapsi, joka käy Hiidenkiven peruskoulua Tapanilassa ja matkustajamäärät kasvavat, kun kielikylpyluokkien määrä kasvaa (ensimmäinen luokka aloitti vuosi sitten syksyllä). Näin lasten olisi turvallista matkustaa yhdessä kouluun. Mielestäni on liikaa vaadittu, että pienet lapset kulkisivat kahdella bussilla kouluun. Varsinkin kun asuinaluetta valitessa on tarkkaan mietitty näitä liikenneyhteyksiä, joita ollaan nyt heikentämässä.

    Kiitos paljon ajastanne! Toivottavasti tähän löytyy järkevä ratkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Edellisessä suunnitelmassa kaksi bussia menisi Siltamäestä Tapanilan Erälle, mutta nyt ei yhtäkään?? Aika iso muutos.

      Poista
    2. Tällä hetkellä sinne menee yksi linja eli 554 ja se kolisuttelee melko tyhjänä kunnes Tapaninvainion puolelta tulee kyytiin porukkaa, joka on menossa Malmin asemalle. Malmin asemalta bussi tulee aivan täyteen.

      Poista
    3. Mielestäni pienten lasten koulumatkan pitää olla mahdollisimman turvallinen ja yhdellä bussilla liikkuminen on huomattavasti turvallisempaa kuin matka, johon sisältyy liikennevälineen vaihto. Lisäksi urheilemaan ja liikkumaan pitäisi myös päästä mahdollisimman helposti. Lienee mahdollista säästää yksi bussilinja, jolla yllämainittu olisi toteutettavissa. Jotta julkisia tulee käytettyä, niiden pitää kulkea sinne minne ihmiset oat menossa, ilman suuria vaikeuksia.

      Poista
    4. Näinhän nyt jo onkin ja moni lapsi vaihtaa, kulkee jopa Metrollakin. Nyt puhutaan ilmeisesti yhteydestä Tapanilan Erälle ja täällä on jo kerrottukin, että kaikilla lapsilla ei edelleenkään ole sitä suoraa yhteyttä harrastukseen eikä kouluunkaan. Oletko siis sitä mieltä, että bussi voi mennä tyhjänäkin? 554 on täysi silloin kun se tulee Malmin suunnasta mutta tyhjenee Suutarilan päässä. Samoin kun aamulla menee niin se alkaa täyttymään Suutarilan päässä. Mutta siis Hsl:llä on varmasti tarkemmat matkustajamäärät.

      Poista
    5. En ymmärrä argumenttia "kaikilla lapsilla ei edelleenkään ole sitä suoraa yhteyttä harrastukseen tai kouluunkaan". Tai että "moni lapsi vaihtaa, kulkee jopa Metrollakin". Yhtälailla voi argumentoida, että monilla lapsilla ON suora bussiyhteys harrastuksiin ja kouluun eikä tarvitse vaihtaa metroon. Siltamäessä asuntojen hintakehitys laahaa perässä verrattuna Helsingin keskiarvoihin. Koitan tässä miettiä, miten alue olisi kiinnostava myös tuleville asukkaille, joita tullaan tarvitsemaan lähivuosina.

      Lisäksi mietityttää, että edellisessä suunnitelmassa oli kaksi bussiyhteyttä Siltamäestä Tapanilan Erään, nyt ei yhtäkään eli ainokainen yhteys vietäisiin pois. On keskusteltu, että 554 on hiljainen viimeisillä pysäkeillä. Ei kai tämä ole mitenkään poikkeuksellista muidenkaan linjojen kohdalla, että päättäriä kohden matkustajat vähenevät? Lämpökartan mukaan liikennettä on Siltamäesta Tapanilan suuntaan.

      Puolustatko omaa kantaasi haukkumalla muiden perusteluja? Eikö kannattaisi keskittyä argumentoimaan oman linjasi puolesta? Millä perusteella yhteyksien tulisi olla alueellasi niin, miten toivot? Mihin suuntaan alueesi on kehittymässä ja miten joukkoliikenne vaikuttaa siihen? Millä tavoin nämä suunnitellut muutokset vaikuttavat alueesi neliöhintoihin? Kuinka tiivistä asutus alueellasi on? HSL ottaa varmasti nämäkin kommentit huomioon.

      Poista
    6. Sinäpä sen sanoit. Asun alueella, jossa on paljon uudisrakentamista ja isompi alue kuin Siltamäki ja yhteydet ovat huonommat. Runkolinja olisi hyvä ja palvelisi isompaa aluetta kuin tämän hetkinen suunnitelma. Ei tuo ole haukkumista vaan tosiasioden sanomista. Siltamäessäkin on ihmisiä, jotka haluaisivat 610 runkolinjan. Toivottavasti tämä riittää sinulle nyt lähden töihin, hyvää jatkoa.

      Poista
    7. Olen siltamäkeläinen ja kannatin alkuperäistä suunnitelmaa. Jos olisin tilanteessasi, käyttäisin kaikki paukut nyt siihen, että perustelisin oman alueeni tarpeita HSL:lle. Eivät he ymmärrä näkökantaasi, jos käytät aikasi toisen sanojen mitätöintiin. Nämä argumentit kun eivät tuo alueesi tarpeita esiin. HSL muutti suunnitelmaa, koska runkolinja kohtasi enemmän vastustusta kuin puolustelua. Siinä meille kaikille kannattajille mietittävää. :) Mukavaa työpäivää!

      Poista
    8. Jos viitsit lukea kommentteja niin siellä on vastauksia monelta ja myös ehdotuksia. Olisi hyvä, jos tätä olisi tuotu enemmän esille esim. Oulunkylässä ja Patolassa. Nyt päätös tehtiin huutoäänestyksellä.

      Poista
  22. Eiköhän laiteta kaikki bussit ajamaan Siltamäen kautta? Helsingissä on muuallakin lapsiperheitä - on ihmisiä, jotka liikkuvat vaihdollisella yhteydellä päivittäin, myös lapsia - on uusia isojakin asuinalueita,joissa yhteydet ovat vaihdolliset ja huonommat kuin Siltamäessä. Ihan oikeasti jos tähänkin suostutaan niin en voi kun ihmetellä. Siltamäki vaatii, vaatii ja vaatii. Tosin Siltamäessä on levennettävä kohta teitä, niin että bussit mahtuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rakentavasta kommentista. Nämä mainitsemasi lapiperheet ovat luultavasti itse valinneet, että lapsi kulkee useammalla kulkuneuvolla kouluun. Tämäkin on ihan OK. Tässä tapauksessa kuitenkin asuinpaikkaa valitessa on ollut tärkeää, että lapset pääsevät yhdellä bussilla kouluun ja harrastuksiin. Ei siis vaadita mitään uutta, vaan toivotaan hartaasti, että bussiyhteys kouluun ja harrastuksiin säilytetään. Tapanila on kallista aluetta, ei sinne noin vain muuteta. Olisi mukavaa, että myös halvemmilta neliöhinta-alueilta pääsisi erikoiskouluihin ja urheiluhalleihin sujuvasti.

      Poista
    2. Jos katsot esim. tämän blogin muita alueita koskevia kommentteja niin huomaat varmasti, että suoria yhteyksiä on karsittu monelta alueelta eli kyse ei ole useinkaan valinnasta. Kehäradan tulemisen myötä suoria yhteyksiä vietiin monelta perheeltä. Jos Helsingin tulevaisuuden suunnitelmat toteutuvat niin v.2030 bussit ajavat Käpylään ja siitä matka jatkuu raiteilla. 61:n tulevalle reitille ei ole pitkä kävelymatka ja 61:n pitkään reittiin tulisi yksi mutka lisää. Toivon, että Hsl ajattelee asiaa muidenkin alueiden kuin Siltamäen mukaan.

      Poista
    3. En itse koe tarpeelliseksi mennä tutkimaan ja kommentoimaan toisten asuinalueiden linjoja, sillä en tunne niitä. Uskon, että HSL tekee päätöksiä omiin tutkimuksiin ja asukkaiden kommentteihin perustuen. Voin tuoda esiin vain omia kokemuksia ja näkemyksiä. Ja pyrin perustelemaan näkemyksiäni, jotta ne otettaisiin huomioon.

      Itse kuljen aina bussilla ja junalla kaupunkiin, mutta 611:lla Kallioon eli valitsen nopeimman reitin. (Keskustaan pääsee todellä kätevästi bussilla ja junalla, joten alkuperäinen suunnitelma oli tässä mielessä järkevä.) Oletan, että Käpylä-suunnitelmassa matka-ajat otetaan myös huomioon, joten en näe sitä uhkana. Koen kuitenkin, että suora yhteys Siltamäestä Tapanilan Erään on perusteltu, sillä mikäli siihen lisätään vaihto, matka-aika pitenee huomattavasti. Helsingissä halutaan panostaa liikkumiseen, mikä myös puoltaisi suoraa yhteyttä urheilukeskukselle. Lämpökartan mukaan en ole yksin ajatusteni kanssa, sillä Siltamäestä on hyvin liikennettä Tapanilaan.

      Siltamäen kehityksen kannalta on tärkeää, että sieltä on hyvät liikenneyhteydet. Muuten riskinä on, että alue ei kiinnosta ja rapautuu. Eri alueilla on eri vahvuuksia. Siltamäessä on 70-luvun taloja ja paljon vanhuksia. Alueen koulut kaipaavat peruskorjausta. Siltamäki sijaitsee Helsingin nurkassa Vantaan rajalla. Siltamäki tarvitsee hyvät liikenneyhteydet vahvuudekseen, jotta alue kiinnostaisi uusia asukkaita. Hyvillä liikenneyhteyksillä tuetaan alueen positiivista kehitystä. Kun Siltamäessä saadaan asuntoja myytyä, siitä hyötyy myös lähialueet, kuten Suutarila ja Töyrynummi.

      Poista
    4. Aika yksisilmäinen mielipide. Edelleen toivon, että katsotaan kokonaisuutta kaikkien alueen asukkaiden kannalta ja sitä, että muillakin säilyisi hyvät yhteydet. Vaihdot vievät aikaa meillä muillakin.

      Poista
    5. Hsl:llä on käytössään dataa, josta he näkevät bussien nousut linjoittain ja sieltä varmasti löytyy myös tietoa miten paljon Tapanilan Erälle on ollut matkustajia. Samoin olisi hyvä huomioida autokanta eli miten paljon autoja löytyy mistäkin alueelta. Alueet uudistuvat aina jos asukkaat ovat uudistuksissa mukana. Olen ymmärtänyt, että Siltamäessä vastustetaan esim. ostoskeskuksen uudistamista. Jos se saataisiin paremmaksi niin kohottaisi alueen imagoa. Tuohon saataisiin myös uusia asuntoja, jotka nostavat alueen imagoa. Ostoskeskus on mielestäni todella ruma ja kaipaisi kohennusta. Menin nyt aiheen ulkopuolelle mutta Siltamäen asukkaat voisivat miettiä myös tätä.

      Poista
    6. Olen ymmärtänyt, että Siltamäen ostarin uusi kaava on mennyt eteenpäin eli sitä ei siis ilmeisesti vastusteta. On ollut puhetta, että ostarin alueelle nousisi uusia kerrostaloja, mikä lisäisi Siltamäen asukasmäärää. Tästäkin syystä hyvät liikenneyhteydet ovat tärkeät.

      Poista
    7. 61 ei tule kiertää Siltamäen kautta. Ylimääräinen kierros todennäköisesti aiheuttaa sen, että vuoroväliä joudutaan pidentämään, että linja voidaan ajaa samalla automäärällä. Ja kierros tulee aiheuttamaan sen, että bussin aikataulu alkaa heittämään Tapaninvainion alueella entistä enemmän. Kuinka paljon aikaisemmin pitäisi meidän 61 varassa olevien lähteä aamuisin liikkeelle, että työpaikalle ehtisi ajoissa? 61 on paitsi suora linja keskustaan, myös yhteys monelle muulle bussille.

      Siltamäen ostarilta on alle kolme kilometriä Medialukioon. Lukioikäiset voivat kyllä kävellä tai pyöräillä tuon matkan. Puistolasta 79 päättäriltä matkaa on selvästi alle kilometri.

      Kielikylpyläiset ovat sen verran pienempia, että vastaava alle kolmen kilometrin kävely voi olla heille turhan pitkä. Mutta kävelemällä osan matkasta välttää bussin vaihdon.

      Poista
    8. Siihen menee kyllä aikaa kun tuossa Siltamäessä mitään tapahtuu ja siksi ei vielä linjoja kannattaisi parin vuoden päästä muuttaa. Tietääkseni myös tuota suunnitelmaa vastustetaan. Esim. Oulunkylään on jo rakennettu ja rakennetaan koko ajan lisää. Siellä puretaan vanhoja taloja jo täyttä vauhtia ja tilalle tulee uusia. Edelleen 610 olisi vain niin paljon parempi ja oikeasti jos 610 tulisi niin silloinhan tuon 79 bussin voisi reitittää uudelleen kulkemaan juuri tuolta Siltakyläntien kautta ja näin ollen saataisiin yhteyksiä siellä paremmaksi. 61 linjaa en kyllä lähtisi enää mitenkään muuttamaan ja jos mahdollista niin siirtäisin sen jo aiemmin tuonne Töyrynummen päähän missä sitä tarvitaan. Mutta Hsl päättää toivottavasti laajempia alueitakin kuunnellen.

      Poista
    9. On OK, että lapset (myös pienemmät) kävelevät kouluun tai harrastuksiin (talvella pimeällä), mutta aikuinen ei malta istua bussissa tai odottaa bussia hieman pidempään? Pitkät kävelymatkat ja bussin vaihto tässä tapauksessa tarkoittavat myös teiden ylityksiä, joita voisi välttää suoralla bussiyhteydellä. Vajaa kolme kilometriä on lyhyt matka aikuiselle, mutta ei ala-asteikäiselle. Annetaan siltamäkeläisille lapsille mahdollisuus harrastuksille, joita vain Tapanilan Erä Koillis-Helsingissä tarjoaa! Ei kaikki vanhemmat pysty kuljettamaan lastaan harrastuksiin.

      Poista
    10. Kyllä ihan ok. Seuraan päivittäin kun lapset menevät kävellen ryhmässä kouluun pari kilometriä. Kotimatkaan tosi menee aikaa kun rupattelevat ja tutkivat kaikkea matkalla olevaa.

      Poista
    11. On kuitenkin niin, että Erälle suoralla yhteydellä pääseminen ei ole kaikille muillekaan mahdollista. Tällä hetkellä kun 61 menee Siltamäkeen, niin Pukinmäki/Tapaninvainio alueen lapset eivät ole sinne suoralla yhteydellä pääseet viikonloppuisin. Suutarilan lapset eivät pääse edes arkipäivisin. Ja mikään pakkohan Siltamäestä ei ole käydä koulua Tapanilassa. Jos olisi, niin silloin siihen myös järjestettäisiin kuljetus.

      Poista
    12. Voiko linjan 61 jakaa? Joka toinen bussi kulkee Siltamäen kautta ja joka toinen suunniteltua reittiä? Näin pysyisi suora yhteys Siltamäestä Tapanilan Erään ja Töyrynummelta keskustaan uuden ehdotuksen mukaisesti.

      Poista
    13. Eli muutaman Erälle menevän ihmisen takia toinen puoli sitten odottelisi entistä enemmän, hei haloo....

      Poista
    14. HSL:llä on varmaan tarkempaa tietoa, onko kyseessä vain muutama ihminen. Siltamäessä oli hiljaisempaa lasten osalta vuosia, mutta alueelle on hiljalleen muuttanut enemmän lapsiperheitä ja suurten remonttien jälkeen lapsiperheita tulee toivottavasti lisää. Mahdollisuus lähialueen harrastuksiin on turvattava.

      Poista
    15. Kyllä pitäisi Hsl:llä olla tarkempaa tietoa ja yhteydet pitäisi olla suhteessa muihin alueisiin tai siis sellaiset, jotka hyödyttäisivät montaa aluetta kuitenkin niin, etteivät ne samalla heikennä jonkun alueen yhteyttä kuten tässä ketjussa on jo mainittukin. Suuret remontithan valmistuvat siis koska? Eikö pitäisi nyt ajatella myös niitä alueita, joissa jo nyt rakennetaan paljon?

      Poista
    16. Remontit ovat jo käynnistyneet taloyhtiöissä Siltamäessä (yksi Helsingin suurimmista putkiremonttihankkeista, jossa mukana useampi taloyhtiö). Taloyhtiöiden putkiremontit valmistuvat ensi vuoden aikana. Tämän jälkeen on odotettavissa, että asunnoissa käy kova vaihto, kuten usein putkiremonttien jälkeen.

      Poista
    17. Mihin tämä vaihtoarvio perustuu? Onko joku siis tutkinut asiaa? Tämä on asian ulkopuolelta mutta nuo talothan pysyvät samanlaisina putkiremontin jälkeenkin. Ja hyvä, jos näin käy mutta ei sen perusteella voi kuitenkaan vaatia yhteyksiä, jollaisia ei ole missään muualla.

      Poista
    18. Mm. kokeneilta asunnonvälittäjiltä olen kuullut, että asuntovaihto on yleensä vilkkaimmillaan seuraavat kaksi vuotta putkiremontin jälkeen. Näin on myös oma kokemukseni eri asunnoista. Jostain varmasti löytyy tutkimustietoa tähän liittyen. Mitkä ovat perustelusi sanoillesi, että vaaditaan yhteyksiä, jollaisia ei ole MISSÄÄN muualla? Käsittääkseni Helsingissä on hyvät yhteydet monellakin alueella. Esim. Tapaninvainiosta, jossa asukkaita suunnilleen saman verran kuin Siltamäessä, kulkee busseja vähän joka suuntaan, vaikka juna-asema on lähempänä Siltamäkeen verrattuna (vertailun vuoksi, Töyrynummella on yli puolet vähemmän asukkaita). Ei ole kuitenkaan mielestäni minun asiani mennä vaatimaan näihin muutoksia. Pikalinjaa suunnitellaan Malmille ja päättymään Tapaninvainioon. Eikö Siltamäellä ole mielestäsi minkäänlaisia perusteita toivoa, että yhteydet eivät heikentyisi liikaa? Ei tässä lisää olla vaatimassa. Ei ole varmaan ihan sattumaa, että moni siltamäkeläinen kulkee autolla...

      Poista
    19. Kannattaa lukea kommentit läpi niin asia ehkä selviää sinulle.

      Poista
  23. Suunnitelma vaikuttaa oikein hyvältä, tai siis paljon paremmalta kuin se ensimmäinen hahmotelma, mutta kyllä tuo suora yhteys Tapanilan erälle ja hiidenkiven koululle pitää säilyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. Valitettavasti rajallisten resurssien takia vaihdottomia yhteyksiä sekä Jumbolle että Tapanilan erälle ei voida toteuttaa. Tutkimme tämän vaihtoehtoja, mutta emme valitettavasti löytäneet toteuttamiskelpoista ratkaisua.

      Poista
    2. No tämä ehdotus pakottaa minut ja useat muut sitten hankkimaan auton. Sen hankinnan jälkeen en enää teidän palveluitamme tarvitse, että seuraava budjetti on sitten taas vähän pienempi. Harmi.

      Poista
    3. Joo, auton hankinnaksi tämä näköjään menee. Ensin on kaksi linjaa menossa ja sitten ei yhtäkkiä ole määrärahoja yhteenkään. No onneksi Jumbon lähellä on niitä autokauppoja niin pääsee sitten ajamaan ostoksille.

      Poista
  24. Harmi että runkolinjasta 610 luovutaan. Todella surullista, että yhden asuinalueen äänekäs valitus estää paljon suurempaa aluetta/ihmismäärää palvelevan runkolinjan perustamisen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos nämä suuremmat alueet ja ihmismäärät eivät osaa sanoa mielipidettään niin tyytyköön sitten siihen mitä tarjotaan.

      Poista
  25. Suunnittelijana olisin siirtänyt 79:n liikennöimään Siltakyläntien kautta ja siten sieltä pääsee vaihdolla kaupunkiiin meneviin busseihin eli siis 610 runkolinjaan. Juna-asemat ovat myös tosi lähellä, joten tuonne olisi kyllä saatu hyvät yhteydet ja runkolinja olisi saatu näin ollen tehtyä. Siitä olisi hyötynyt todella moni alue. 611 bussi tyhjenee arkisin Käskynhaltijantien pysäkille ja keskustaan saakka ei todellakaan kovin moni istu kyydissä. Toivon mukaan matkustajamääriä eli nousuja on katsottu tarkasti. Tällä mennään jos Hsl tämän päättää mutta harkitkaa vielä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Keskustassa ei kannata käydä töissä bussilla, sillä se on ruuhka-aikaan todella hidas. Juna ja bussi kaikkein nopein vaihtoehto. Toki Käpylään/Kallioon tarvitaan myös nopea linja. Runkolinja on tulevaisuutta.

      Poista
    2. Jos huono julkinen liikenne on tulevaisuutta niin toki. Kaikkien työpaikat eivät sijaitse keskustassa joten nopeasta bussi + juna-yhdistelmästä ei ole paljoa iloa.

      Poista
    3. Runkolinja olisi nimenomaan erinomaista julkista liikennettä ja se palvelisi todella montaa aluetta. Paatoksellinen ja pelkästään omaa aluetta suosiva ajattelutapa estää monta erinomaista uudistusta.

      Poista
  26. Toivoisin todella, että runkolinjan 610 perustamista harkittaisiin vielä. Täällä keskustelussa korostuu voimakkaana 611 nykyisten käyttäjien mielipide, sillä he ovat heräneet puolustamaan nykyistä linjaansa. Mutta suurin osa niistä, joita runkolinja 610 hyödyttäisi eivät ole todennäköisesti huomanneet koko suunnitelmaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen samaa mieltä ja kuinkahan moni Oulunkylässä on huomannut tuon viikonlopun muutoksen. 610 olisi ihan loistava yhteys raidejokeriin monelta esim. täältä Helsingin puolelta Tikkurilan lähettyvillä. Lisäksi Patola, Oulunkylä -alueelle olisi vallan mainio juttu. Ja kyllä osalle Siltamäkeäkin tämä kelpaisi. Tiedän sen kun olen muutaman kanssa jutellut. Tosin he asuvat uusissa taloissa lähellä 610 reittiä.

      Poista
    2. No totta kai se kelpaisi jos sattuu linjan vieressä asumaan. Hyvä vaan että osattiin nostaa meteli. Itse en asu Siltamäen puolella, mutta käytän työmatkaani 611:stä. Jos tuo linja lopetettaisiin olisi lähimmälle pysäkille kilometrin kävelymatka. Se on aika pitkä matka kun sattuu kuitenkin asumaan 14 kilometrin päässä keskustassa.

      Poista
    3. Samaa mieltä. On harmi, että kannattamaton ja hiljainen linja säilytetään, koska ihmiset ei halua muutosta eikä ymmärrä yleistä etua. Harmi myös, että HSL lankesi tähän.

      Poista
    4. Runkolinja 610 kysely haudattiin tarkoituksella ja siitä ei siis kerrottu ollenkaan niillä alueilla, jotka tarvitsevat parempia yhteyksiä ja joille se olisi ollut todella hyvä uudistus. Siltamäessä on n. 200 henkilöä, jotka ovat tätä ajaneet läpi voimakkaasti ja jaelleet suunnittelijan sähköpostiosoitetta. Todella röyhkeää toimintaa sanoisin mutta jos tämä on hyväksyttävää Hsl:ssä niin sitten näin.

      Poista
    5. Ja näistä 200:sta henkilöstä kaikki eivät suinkaan käytä bussia päivittäin.

      Poista
    6. Tämä blogi on ollut julkinen ihan kaikille koko ajan. Turha itkeä, että asiaa olisi jotenkin salailtu.

      Poista
  27. Todella hyvä muutos, uusi suunnitelma on paljon parempi kuin edeltävä. Harmillista sinänsä, ettei alakoululaisten ja Tapanilan urheilukeskuksessa asioivien matkayhteyksiä pystytä tässä suunnitelmassa säilyttämään, mutta yhteys Jumboon on toki positiivinen asia - jos näiden kahden välillä pitäisi punnita, niin toki itse valitsisin alakoululaisten ja paikallisen liikuntakeskuksen matkayhteyksien säilyttämisen puolesta, mutta näitä kahta ei tässä ole tässä suunnitelmassa nyt kai kuitenkaan asetettu vastakkain toisensa poissulkeviksi vaihtoehdoiksi, vaan Jumbon yhteyksiä on lähdetty toteuttamaan nimenomaan suuren kysynnän vuoksi. Joka tapauksessa, uusi suunnitelma on riittävän hyvä, ja ehdottomasti parempi kuin alkuperäinen.

    VastaaPoista
  28. Tosi hyvä, jos linja 61 ajaa jokaisen vuoron nykyistä 61T reittiä pitkin, jolloin Yrttimaantieltä ja sen läheisyydestä säilyy yhteys Hiidenkiven koululle ja Erälle!

    VastaaPoista
  29. En koe että tämä palvelee kovinkaan hyvin Pakkalassa asuvaa ja Helsingin keskustaan töihin kulkevaa. Päätepysäkki 614, Hakaniemeen. Ja toisaalta runkolinja 600 jonka pysäkki on kilsan päässä kotoa mutta menee kyllä rautatientorille. No kai siihenkin tottuu..

    VastaaPoista
  30. Moi! Siltamäen, Suutarilan ja Töyrynummen linjastoluonnos on esillä täällä: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/2020/11/tuusulanvaylan-linjastoluonnos.html

    Käykää kommentoimassa palautekyselyymme! :)

    VastaaPoista