Suunnittelumme on nyt loppusuoralla, mutta vielä on aika luoda katsaus yöliikenteen busseihin. Saamamme palautteen perusteella meille on tullut käsitys, että yöliikenne toimii kohtalaisen hyvin jo nykytilanteessa. Esimerkiksi liikkumiskyselyssä yöliikenteeseen liittyviä asioita nousi todella vähän esille. Alla alueittain esiteltynä nykyinen yölinjasto, johon emme siis esitä muutoksia.
Ylästö
Ylästön yölinjana jatkaa 415N, kuten Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien suunnitelmassa esitettiin. Nykytilanteeseen verrattuna bussin reittiä oikaistaan Myyrmäen ja Martinlaakson välillä kulkemaan Louhelantietä, jolloin matka-aika lyhenee pari minuuttia. Alkuyöstä kulkee myös bussi 571 kuten nykyisinkin.
Tammisto-Pakkala-Lentoasema
Runkolinjalla 600 on vastaava yöliikenne kuin nykyisellä bussilla 615: liikennettä on kaikkina viikonpäivinä yöllä 30 minuutin välein. Runkolinja 570 ajaa öisin samaa reittiä kuin nykyinen bussi 562. Mannerheimintien ja Myyrmäen suunnasta yhteyksiä yöaikaan tarjoaa bussi 415N. Ainoa tulossa oleva muutos yöliikenteeseen on siis runkolinjan 570 muuttuva reitti Aviapoliksen ja Jumbon välillä nykyiseen 562:een verrattuna.
Koivuhaka-Ruskeasanta-Ilola
Yöaikaan Rautatientorilta Koivuhaan, Ruskeasannan ja Ilolan kautta kulkevat bussit 643N ja 665N, joiden reitti jatkuu Tuusulaan. Lisäksi bussi 624N ajaa reittiä Tikkurila-Simonkylä-Leinelä-Ilola-Ruskeasanta-Tikkurila.
Viertola-Simonkylä
Bussi 633N palvelee yön kulkijoita Rautatientorilta Viertolaan ja Simonkylään ja jatkaa siitä matkaa- Leinelän ja Korson kautta aina Keravan asemalle asti. Poikittaisia yhteyksiä öisin tarjoaa linja 562N Mellunmäestä Tikkurilaan, josta bussi jatkaa edelleen Aviapoliksen kautta Lentoasemalle. Bussit 562 ja 562N kulkevat jatkossa yötä päivää linjanumerolla 570. Yöllä kulkee myös bussi 624N sekä vielä hieman puolenyön jälkeenkin ajava bussi 631.
Siltamäki-Suutarila
Bussilla 79N pääsee öisin Rautatientorilta Malmille, Siltamäkeen, Suutarilaan ja Puistolaan. Siltamäessä kulkee myös yöbussi 61N, jonka reitti kulkee Rautatientorilta Pukinmäen ja Siltamäen kautta Töyrynummelle.
Mitä seuraavaksi?
Kuulisimme mielellämme näkemyksiänne yöliikenteestä: onko jotain, mitä emme ole huomanneet? Onko yöliikenteessä jotain ongelmakohtia?
Tämän jälkeen siirrymme koko linjastoluonnoksen esittämiseen. Linjastoluonnos pitää sisällään kaikki suunnitelman alueet. Emme tule esittämään isoja muutoksia jo blogissa esitettyyn linjastoon nähden. Linjastoluonnoksen esittelyn jälkeen siirrymme viimeistelemään suunnitelmaa: Laskemaan kustannuksia ja tekemään käyttöönottosuunnitelmaa.
Yöliikennettä viinikanmetsään-viinikkalaan jotta täältä pääsee pois työvuoron loputtua 23-05 välisenäkin aikana! Lisäksi harmittaa kun lakkautitte klo 23 lähtevän 576:n viimeisen vuoron kivistöstä. Enää ei pääse kotiin kun iltavuoro loppuu klo 23.
VastaaPoistaKiitos palautteesta! Valitettavasti osa koronasäästöistä on aiheuttanut isoja harmeja joillekin. Kunhan taloustilanteemme paranee, pyrimme palauttamaan aiemmat liikennöintiajat.
PoistaMielestäni yöbussien määrä pitäisi perustua matkustajamääriin. Ei ole kenenkään etu, että bussit huristelevat tyhjänä pitkin katuja niin kuin Siltamäessä nyt tapahtuu bussin 61 kohdalla. Miten myöhään kulkee muuten bussi 73? Tarkistaisin vielä 79:n ja 61:n reitit voisiko niitä yhdistää jotenkin.
VastaaPoistaHarvemmin yöbussit kulkee tyhjinä, vaan tarjonta on sopeutettu kysyntään harvoin vuorovälein ja kiemurtelevin reitein, ja lisäksi liikenne kulkee vain viikonloppuna läpi yön.
Poista61:llä ja 79:llä on näiden ehdotettujen muutosten jälkeen hyvin vähän yhteistä, vain lyhyt pätkä Siltamäen vieressä. Sen vuoksi ei kannata alkaa yhdistämään näitä kahta ja tuhota samalla niiden muiden alueiden yhteyksiä, joita nämä linjat ensisijaisesti palvelevat.
VastaaPoistaei oikeen voi , kun meneväy eri reittiä keskustaankin
Poista73N ajaa samaa reittiä kuin 79N keskustaan Kirkonkyläntien ja Syystien risteyksestä eteenpäin, eli palvelu ei poistu miltään alueelta. 73N ja 79N palvelee myös molemmat Tapulikaupunkia, eli siltä osin ei myöskään poistu palvelua miltään alueelta. Jos linjoilla on olemassa ylimääräistä kapasiteettia, kannattaa sitä siirtää siihen, että linjaa 633 nopeutetaan - nykyisin sen matka-aika on huikean pitkä.
PoistaEdelleen pitäisi katsoa matkustajamäärät. Ei ole kenenkään etu ajella tyhjiä busseja niinkuin nyt käy jo joissakin paikoissa. Reittien pitäisi palvella erityisesti työtä tekeviä. Mielestäni yksi yöbussi riittäisi jos matkustajamäärät ovat pieniä.
VastaaPoistaJa vielä lisään kun juttua riittää. Olisi hyvä harkita yöbusseissa myös kalliimpaa veloitusta kun liikennöintikin on kalliimpaa.
PoistaYhteiskunta pyörii 24/7, joten monilla työmatkat sijoittuvat myös ilta- ja yöaikaan. Liikennettä ei voida suunnitella vain meidän päivätyötä tekevien mukaan. Erityisesti yöaikaan suorat yhteydet ovat tärkeitä, koska vuorovälit ovat harvoja ja monet asemien seudut levottomia. Ei ole kenenkään etu, että muutenkin pienipalkkaiset naiset jättävät menemättä töihin sen vuoksi, että työmatkasta tulee liian hankala ja pelottava.
PoistaNimenomaa 24/7h joukkoliikenteen pitäisi kulkea vuorotyöläisiä on paljon ja myöskin että autoilu vähenisi. Logistiikka-alueille ja teollisuusalueilla on paljon vuorotyöläisiä ja ettekö esim järjestä joukkoliikenne varikoille bussilinjoja , jottei busikuskien , rekka kuskien jne tarvitse hommata autoa!
PoistaKiitos näistä yöreittikartoista! Nykyiset reitit vaikuttavat mielestäni hyvin toimivilta ja aikataulutkin ovat olleet riittävän kattavat.
VastaaPoista571 kulkemaan yölläkin yhtä hyvin runkolinja 570.
VastaaPoista561 tai 554 kulkemaan läpi yön
VastaaPoistapoikittaista yö liikennettä pitäs saada enemmäm
VastaaPoistaLinjalla 561 on ollut lentoasemalle noin aamuviideksi saapuva vuoro ja sieltä yhden jälkeen yöllä lähtevät vuorot. Poistuuko tämä tarjonta sen sijaan että se siirtyy linjalle 554, joka alkaa kulkea lentoasemalle? Linjaa 79N ei tarvitse välttämättä, jos 554 ajaa yöllä.
VastaaPoistalinja 79n linja tarvitaan myös.
PoistaMihin tarkoitukseen?
PoistaKiitos hyvästä kysymyksestä! Olemme ajatelleet, että 554:llä ajettaisiin vastaavat myöhäiset/varhaiset vuorot kuin nyt 561:llä, jotta itäisen Helsingin öinen lentokenttäyhteys säilyy. Eli 561:n liikennöintiajat olisivat nykyisestä hieman suppeammat. Kivistöstä Lentoasemalle pääsee uudella yölinjalla 431N, joka nykyisestä poiketen ajaa Lentoasemalle asti.
PoistaKiitos vastauksesta!
PoistaLinjan 415 pitää kulkea läpi yön! Runkolinja 570 pitää jatkua itikseen asti , jotta Itäkkuksesta pääsis Tikkurilaan tai sittenn juna kulkemaan läpi yön ja 561 tai 554 kulkisi läpi yön. Korona on vaikuttanu yö liikkumista nyt kunnolla näin sais jatkua.
VastaaPoistaEikö 61:n voisi nimetä takaisin 72:ksi?
VastaaPoistaSiltamäen reitit näyttävät nyt hyviltä! Kiitos.
VastaaPoistaMoi! Linjastoluonnos on nyt julkaistu kommentoitavaksi: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/2020/11/tuusulanvaylan-linjastoluonnos-on-nyt.html
VastaaPoistaYöliikenteeseen ei kaavailla muutoksia.