Näkyvyysklikkaamalla

11/17/2020

Ajatuksia yöliikenteestä

Suunnittelumme on nyt loppusuoralla, mutta vielä on aika luoda katsaus yöliikenteen busseihin. Saamamme palautteen perusteella meille on tullut käsitys, että yöliikenne toimii kohtalaisen hyvin jo nykytilanteessa. Esimerkiksi liikkumiskyselyssä yöliikenteeseen liittyviä asioita nousi todella vähän esille. Alla alueittain esiteltynä nykyinen yölinjasto, johon emme siis esitä muutoksia.

Ylästö

Ylästön yölinjana jatkaa 415N, kuten Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien suunnitelmassa esitettiin. Nykytilanteeseen verrattuna bussin reittiä oikaistaan Myyrmäen ja Martinlaakson välillä kulkemaan Louhelantietä, jolloin matka-aika lyhenee pari minuuttia. Alkuyöstä kulkee myös bussi 571 kuten nykyisinkin.

Tammisto-Pakkala-Lentoasema

Runkolinjalla 600 on vastaava yöliikenne kuin nykyisellä bussilla 615: liikennettä on kaikkina viikonpäivinä yöllä 30 minuutin välein. Runkolinja 570 ajaa öisin samaa reittiä kuin nykyinen bussi 562. Mannerheimintien ja Myyrmäen suunnasta yhteyksiä yöaikaan tarjoaa bussi 415N. Ainoa tulossa oleva muutos yöliikenteeseen on siis runkolinjan 570 muuttuva reitti Aviapoliksen ja Jumbon välillä nykyiseen 562:een verrattuna.

Tammiston ja Pakkalan yöyhteydet perustuvat runkobusseihin 570 ja 600.

Koivuhaka-Ruskeasanta-Ilola 

Yöaikaan Rautatientorilta Koivuhaan, Ruskeasannan ja Ilolan kautta kulkevat bussit 643N ja 665N, joiden reitti jatkuu Tuusulaan. Lisäksi bussi 624N ajaa reittiä Tikkurila-Simonkylä-Leinelä-Ilola-Ruskeasanta-Tikkurila.

Viertola-Simonkylä 

Bussi 633N palvelee yön kulkijoita Rautatientorilta Viertolaan ja Simonkylään ja jatkaa siitä matkaa- Leinelän ja Korson kautta aina Keravan asemalle asti. Poikittaisia yhteyksiä öisin tarjoaa linja 562N Mellunmäestä Tikkurilaan, josta bussi jatkaa edelleen Aviapoliksen kautta Lentoasemalle. Bussit 562 ja 562N kulkevat jatkossa yötä päivää linjanumerolla 570. Yöllä kulkee myös bussi 624N sekä vielä hieman puolenyön jälkeenkin ajava bussi 631.

Tikkurilan suuralueen yöyhteydet: Tarkempi kuvaus yllä.

Siltamäki-Suutarila 

Bussilla 79N pääsee öisin Rautatientorilta Malmille, Siltamäkeen, Suutarilaan ja Puistolaan. Siltamäessä kulkee myös yöbussi 61N, jonka reitti kulkee Rautatientorilta Pukinmäen ja Siltamäen kautta Töyrynummelle. 

Bussi 61N hoitaa Töyrynummen ja Peltokyläntien yöyhteydet, 79N hoitaa Siltamäen kerrostaloalueen.

Mitä seuraavaksi?

Kuulisimme mielellämme näkemyksiänne yöliikenteestä: onko jotain, mitä emme ole huomanneet? Onko yöliikenteessä jotain ongelmakohtia?

Prosessikuvaus: Seuraavaksi "Ehdotus jaetaan laajemmin alueen asukkaille kommentoitavaksi"

Tämän jälkeen siirrymme koko linjastoluonnoksen esittämiseen. Linjastoluonnos pitää sisällään kaikki suunnitelman alueet. Emme tule esittämään isoja muutoksia jo blogissa esitettyyn linjastoon nähden. Linjastoluonnoksen esittelyn jälkeen siirrymme viimeistelemään suunnitelmaa: Laskemaan kustannuksia ja tekemään käyttöönottosuunnitelmaa.

24 kommenttia:

  1. Yöliikennettä viinikanmetsään-viinikkalaan jotta täältä pääsee pois työvuoron loputtua 23-05 välisenäkin aikana! Lisäksi harmittaa kun lakkautitte klo 23 lähtevän 576:n viimeisen vuoron kivistöstä. Enää ei pääse kotiin kun iltavuoro loppuu klo 23.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta! Valitettavasti osa koronasäästöistä on aiheuttanut isoja harmeja joillekin. Kunhan taloustilanteemme paranee, pyrimme palauttamaan aiemmat liikennöintiajat.

      Poista
  2. Mielestäni yöbussien määrä pitäisi perustua matkustajamääriin. Ei ole kenenkään etu, että bussit huristelevat tyhjänä pitkin katuja niin kuin Siltamäessä nyt tapahtuu bussin 61 kohdalla. Miten myöhään kulkee muuten bussi 73? Tarkistaisin vielä 79:n ja 61:n reitit voisiko niitä yhdistää jotenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Harvemmin yöbussit kulkee tyhjinä, vaan tarjonta on sopeutettu kysyntään harvoin vuorovälein ja kiemurtelevin reitein, ja lisäksi liikenne kulkee vain viikonloppuna läpi yön.

      Poista
  3. 61:llä ja 79:llä on näiden ehdotettujen muutosten jälkeen hyvin vähän yhteistä, vain lyhyt pätkä Siltamäen vieressä. Sen vuoksi ei kannata alkaa yhdistämään näitä kahta ja tuhota samalla niiden muiden alueiden yhteyksiä, joita nämä linjat ensisijaisesti palvelevat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei oikeen voi , kun meneväy eri reittiä keskustaankin

      Poista
    2. 73N ajaa samaa reittiä kuin 79N keskustaan Kirkonkyläntien ja Syystien risteyksestä eteenpäin, eli palvelu ei poistu miltään alueelta. 73N ja 79N palvelee myös molemmat Tapulikaupunkia, eli siltä osin ei myöskään poistu palvelua miltään alueelta. Jos linjoilla on olemassa ylimääräistä kapasiteettia, kannattaa sitä siirtää siihen, että linjaa 633 nopeutetaan - nykyisin sen matka-aika on huikean pitkä.

      Poista
  4. Edelleen pitäisi katsoa matkustajamäärät. Ei ole kenenkään etu ajella tyhjiä busseja niinkuin nyt käy jo joissakin paikoissa. Reittien pitäisi palvella erityisesti työtä tekeviä. Mielestäni yksi yöbussi riittäisi jos matkustajamäärät ovat pieniä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja vielä lisään kun juttua riittää. Olisi hyvä harkita yöbusseissa myös kalliimpaa veloitusta kun liikennöintikin on kalliimpaa.

      Poista
    2. Yhteiskunta pyörii 24/7, joten monilla työmatkat sijoittuvat myös ilta- ja yöaikaan. Liikennettä ei voida suunnitella vain meidän päivätyötä tekevien mukaan. Erityisesti yöaikaan suorat yhteydet ovat tärkeitä, koska vuorovälit ovat harvoja ja monet asemien seudut levottomia. Ei ole kenenkään etu, että muutenkin pienipalkkaiset naiset jättävät menemättä töihin sen vuoksi, että työmatkasta tulee liian hankala ja pelottava.

      Poista
    3. Nimenomaa 24/7h joukkoliikenteen pitäisi kulkea vuorotyöläisiä on paljon ja myöskin että autoilu vähenisi. Logistiikka-alueille ja teollisuusalueilla on paljon vuorotyöläisiä ja ettekö esim järjestä joukkoliikenne varikoille bussilinjoja , jottei busikuskien , rekka kuskien jne tarvitse hommata autoa!

      Poista
  5. Kiitos näistä yöreittikartoista! Nykyiset reitit vaikuttavat mielestäni hyvin toimivilta ja aikataulutkin ovat olleet riittävän kattavat.

    VastaaPoista
  6. 571 kulkemaan yölläkin yhtä hyvin runkolinja 570.

    VastaaPoista
  7. 561 tai 554 kulkemaan läpi yön

    VastaaPoista
  8. poikittaista yö liikennettä pitäs saada enemmäm

    VastaaPoista
  9. Linjalla 561 on ollut lentoasemalle noin aamuviideksi saapuva vuoro ja sieltä yhden jälkeen yöllä lähtevät vuorot. Poistuuko tämä tarjonta sen sijaan että se siirtyy linjalle 554, joka alkaa kulkea lentoasemalle? Linjaa 79N ei tarvitse välttämättä, jos 554 ajaa yöllä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. linja 79n linja tarvitaan myös.

      Poista
    2. Mihin tarkoitukseen?

      Poista
    3. Kiitos hyvästä kysymyksestä! Olemme ajatelleet, että 554:llä ajettaisiin vastaavat myöhäiset/varhaiset vuorot kuin nyt 561:llä, jotta itäisen Helsingin öinen lentokenttäyhteys säilyy. Eli 561:n liikennöintiajat olisivat nykyisestä hieman suppeammat. Kivistöstä Lentoasemalle pääsee uudella yölinjalla 431N, joka nykyisestä poiketen ajaa Lentoasemalle asti.

      Poista
    4. Kiitos vastauksesta!

      Poista
  10. Linjan 415 pitää kulkea läpi yön! Runkolinja 570 pitää jatkua itikseen asti , jotta Itäkkuksesta pääsis Tikkurilaan tai sittenn juna kulkemaan läpi yön ja 561 tai 554 kulkisi läpi yön. Korona on vaikuttanu yö liikkumista nyt kunnolla näin sais jatkua.

    VastaaPoista
  11. Eikö 61:n voisi nimetä takaisin 72:ksi?

    VastaaPoista
  12. Siltamäen reitit näyttävät nyt hyviltä! Kiitos.

    VastaaPoista
  13. Moi! Linjastoluonnos on nyt julkaistu kommentoitavaksi: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/2020/11/tuusulanvaylan-linjastoluonnos-on-nyt.html

    Yöliikenteeseen ei kaavailla muutoksia.

    VastaaPoista