Näkyvyysklikkaamalla

10/30/2020

Kommentoi ideoita runkolinjan 600 pysäkeistä

Saimme runkolinjan 600 käyttämistä pysäkeistä paljon kysymyksiä. Runkolinjaa voidaan nopeuttaa ja lisätä sen täsmällisyyttä poistamalla osa pysäkeistä, jos ne ovat kovin lähellä toisiaan. Tavallisella bussilinjalla pysäkkivälin tavoite on n. 400 metriä, runkolinjalla n. 600-800 metriä. Runkolinjaa 600 siis ajettaisiin bussin 615 reittiä. Yleensä tarkka pysäkkiverkko päätetään vasta runkolinjan toteutussuunnitelmaa laadittaessa, mutta tässä alustavia ajatuksia pysäkkiverkosta. Näihin toivomme kommenttejanne

Kantakaupungin pysäkit

615:n nykyinen pysäkkiväli on Helsingin kantakaupungissa n. 600-800 metriä useimmissa kohdissa. Vallilassa pysäkit Hattulantie, Mäkelänrinne sekä Pyöräilystadion ovat n. 400 metrin välein. Pysäkeillä on kuitenkin paljon käyttäjiä. Miltä kuulostaisi, jos esimerkiksi Mäkelänrinteen pysäkillä ei pysähdyttäisi? Onko tärkeämpää, että linja on nopeampi, vai että pysähdyttäisi myös Mäkelänrinteen pysäkillä?

Myös Käpylänaukio-pysäkki on lähellä Koskelantien pysäkkiä. Koskelantien pysäkki on tärkeä vaihtopysäkki, kun taas Käpylänaukio on vähemmän käytetty. Tulisiko se silti jättää käyttöön? 

Kuvassa Mäkelänkadun pysäkit välillä Hattulantie-Käpylänaukio kartalla

Tuusulanväylän pysäkit

Tuusulanväylällä pysäkkivälit ovat pitkiä ja kaikilla pysäkeillä on olennaisia vaihtoyhteyksiä. Nämä pysäkit olisi varmasti perusteltua pitää ennallaan, kuten blogikommenteissa toivottiinkin. 

Pysäkit Vantaalla

Tammistossa Rosendalinringin pysäkkipari on aivan Säterinkadun/Säterinpolun pysäkkiparin vieressä. Säterinkadun/polun pysäkit ovat laadukkaampia kuin Rosendalinringin pysäkit, mutta riittääkö tämä perusteluksi poistaa Rosendalinringin pysäkit käytöstä? Näillä pysäkeillä on mahdollisuus vaihtaa mm. linjalle 561. Kartanonkosken eteläpäässä on 2 pysäkkiä Jumbolle päin ajettaessa (Kavaljeerintie ja Herttuankuja) ja toiseen suuntaan vain 1 pysäkki (Mamsellintie). Kavaljeerintien ja Herttuankujan pysäkit ovat hyvin lähellä toisiaan. Kumpi mielestänne olisi perusteltua jättää runkolinjan käyttöön ja millä perusteella? Kartanonkosken pohjoisosassa Oolannintien pysäkit ovat melkein Pointin pysäkin vieressä ja lähellä Lentoasemantien pysäkkiä. Ylästöntiellä kulkee kuitenkin mm. 571, joka on keskeinen poikittaisyhteys. Tulisiko priorisoida helppoja vaihtoja 571:lle vai Oolannintien pysäkkien läheisyydessä olevaa isompaa asukasmäärää?

Pysäkit välillä Jumbo - Tuusulanväylä


 Jumbolta eteenpäin 600 käyttää samoja pysäkkejä kuin runkolinja 570, eli

  • Pakkalankuja / Väinö Tannerintie Jumbon risteyksessä 
  • Pakkalanrinne/Antaksentie Osuustiellä 
  • Virkamies Toisella savulla
  • Aviapolis 
  • Mekaanikontie 
  • Teknikontie 
  • Lentoaseman juna-asema (suunta etelään)
  • Lentoasema
Kiitos jo etukäteen ajatuksistanne!

23 kommenttia:

  1. Mäkelänrinne pois ja samoin Käpylänaukio, Helsingin päässä yhteyksiä kyllä riittää muutenkin. Tärkeintä on panostaa Vantaan pään pysäkkeihin, sillä Tammistolle ja Kartanonkoskelle 600 on ainoa ja tärkein yhteys.

    Rosendalinringistä tosin voisi ehkä luopua kun on niin lähellä.

    VastaaPoista
  2. Herttuankujan pysäkin lähettyvillä on enemmän asumusta ja näin ollen perustellumpaa jättää lentokentälle päin mentäessä. Toisaalta, joillekin tulisi pitkä kävelymatka nykyisin kavaljeerintien pysäkin lähettyviltä, eli molemmat olisi hyvä pitää. Tuleva 600 olisi kuitenkin ainoa bussi alueelle ja todella tärkeä monelle! Helsingin puolelta voisi käpylänaukio ottaa pois ja näin nopeuttaa matka-aikaa.

    VastaaPoista
  3. Mäkelänrinteen pysäkiltä tulee kyllä joka kerta useampi työmatkalainen kyytiin, joten en tue sen poistamista linjan nopeuttamiseksi. Tällöinhän Hattulantien tai Pyöräilystadionin pysäkiltä tulisi entistä enemmän ihmisiä kyytiin mikä hidastaa niitä pysäkeitä.

    VastaaPoista
  4. Tässä puhutaan vain linjan 600 pysäkeistä. Jos myös 610 toteutetaan, niin eikö sillekin tule kantakaupungissa samat pysäkit? Kun samalla kävelymatkoja pidennetään Koillis-Helsingin päässä, ei niitä pidä enää pidentää toisessa päässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos tarkasta huomiosta! Runkolinjoilla on tarkoitus käyttää yhteneviä pysähtymiskäytäntöjä, eli jos runkolinja 610 perustetaan, se käyttäisi samoja pysäkkejä kuin 600 yhteisellä osuudellaan.

      Poista
  5. Helsingin puolella asuvia (Siltamäki, Tapaninvainio) ihmisiä ajatellen Rosendalinringin pysäkin säilyttäminen on olennaista. Olen itsekin käyttänyt linjoja 614/615 kaupungista palaamiseen, ja Rosendalinringin pysäkiltä on jo aikamoinen matka Helsingin puolelle, joka kasvaisi entisestään, mikäli Rosendalinringin pysäkki poistettaisiin. Tämä olisi virhe, sillä Helsingin puolelta tulee todennäköisesti entistä enemmän matkustajia, mikäli heidän lähin suorin yhteytensä keskustan suuntaan, linja 611(B) lopetetaan, niin kuin HSL on suunnitelmissaan ehdottanut.

    VastaaPoista
  6. Jaa, itse en usko, että kovin moni kävelee tuolle pysäkille Rosendalinrinki Helsingin puolelta kun ei halua kävellä omalla alueellaankaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin voisi kuvitella, mutta itse uskon linjan 600 käytön Helsingin puolelta lisääntyvän, jos linja 610 tulee. Tähän on syynä se, että kyseinen linja ei aja 611 reittiä Tapaninkyläntien ja Tuusulanväylän kautta, vaan siirtyy kauemmas joen varresta Tapaninvainiontielle. Näin ollen rannan asukkaiden suhteen Helsinginpuoleisen keskustayhteyden pysäkit siirtyvät yhtä kauas elleivät peräti kauemmas kuin Rosendalinringin pysäkki. Tässä tapauksessa kyseisen alueen asukkaiden pitää kävellä joka tapauksessa, eli 600 on yhä houkuttelevampi vaihtoehto.

      Lisäksi 610 ajaa Pukinmäen ja Oulunkylän kautta, eli jos haluaa minnekään Tuusulanväylän varrella oleville pysäkeille, kannattaa ottaa linja 600. Ihan keskustaan asti mentäessä se puolestaan on todennäköisesti nopeampi vaihtoehto, koska 600:lla on vain muutama pysäkki Tuusulanväylän varrella, kun taas 610 pitkistä pysäkinväleistä huolimatta tulee ajamaan pienempien nopeusrajoitusten sekä risteysten täyttämällä alueella.

      Sitten on vielä se näkökulma, että tässä uudistuksessa ollaan ottamassa pois myös Helsingin puolen suora yhteys lentokentälle, eli 561, joka menisikin Kivistöön. Jos tuosta Vantaanjoen tienoilta haluaa lentoasemalle, ei ole mitään järkeä mennä ensin päinvastaiseen suuntaan Malmille ja ottaa sieltä juna, jos jonkin matkan päästä kulkee suora bussi. Myös tässä mielessä Rosendalinringin pysäkki ja 600 ovat siis Siltamäkeläisille ja Tapaninvainiolaisille entistä kriittisempiä.

      Parastahan olisi, jos linja 600 pystyisi koukkaamaan Vanhan Tuusulantien kautta, koska tällöin säilyisivät paitsi Tuomarinkylän kartanon pysäkki myös parempi suora yhteys Vantaanjoen alueen siltamäkeläisille ja tapanionvainiolaisille, mutta se toisi vielä lisää minuutteja matka-aikaan, eli tuskin realistisesti on toteutettavissa.

      Poista
    2. Siltamäestä on tuohon matkaa pari kilometriä ja Siltamäestä on ymmärtääkseni suunnitelmissa yhteys runkolinjalle mikäli 610 siis tulee.



      Poista
  7. Haluan ottaa kantaa reitille Kartanonkosken alueella. Näen suurena riskinä alueella tapahtuvan liikennemäärien kasvun. Nykyinen katuverkko ei ole suunniteltu tähän, vaan paljon pienemmille käyttäjämäärille. Alueella paljon kevyttä liikennettä, kadunylitys paikkoja huonolla näkyvyydellä. pysäköidyt ajoneuvot estävät näkyvyyttä, ja häiritsevät joukkoliikenteen sujuvaa kulkemista. Tilkuntien joukkoliikenne osuus saattaa myös koitua uuden linjan kompastus paikaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta! Bussiliikenne Kartanonkosken läpi lisääntyy ehdotuksessamme hieman viikonloppuna, mutta käytännössä muutos on melko pieni. Uskoaksemme tästä pienestä viikonloppuliikenteen kasvusta ei tarvitse olla huolissaan. Arkisin busseja kulkee n. nykyistä vastaava määrä myös runkolinjan 600 tilanteessa.

      Poista
  8. Rosendalinringin pysäkkipari palvelee Valimotien varren sekä asuntoaluetta että kauppoja (asiakkaat sekä työntekijät) ja toimii lisäksi vaihtopysäkkinä 561-linjalle. Pysäkkiparin poistaminen runkolinjalta aiheuttaisi siten kohtuuttoman tilanteen varsinkin jos Valimotien suora linja 616 keskustaan poistettaisiin. Pysäkkiparia pitää pikemminkin kehittää ja jättää Tammistonkadun keskimmäinen pysäkkipari varayhteydeksi.
    Ylipäätään suoran linjan poistaminen Valimotieltä Mäkelänkadun kautta keskustaan vähentää julkisen liikenteen käyttöä entisestään ja johtaa vain yksityisauton lisääntyvään käyttöön. Se on tehnyt sitä jo: Valimotien liikenteen harventaminen ei ole johtanut bussien käyttöasteen nousuun vaan päinvastoin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvistä perusteluista Rosendalinringin pysäkkiparin säilyttämiseksi. Ehdotuksessamme Tammiston kauppatien / Valimotien ja Mäkelänkadun välisten bussivuorojen määrä lisääntyy hieman nykyisestä, kun bussit 614 ja 617 kulkevat tätä väliä. Linjatunnusta 616 ei enää käytettäisi.

      Poista
  9. Jos Oolannintien pysäkki poistuu, Jumbolle päin ajettaessa Oolannintien lähistöllä ei siis olisi lainkaan pysäkkiä? Lentoasemantien ja Herttuankujan pysäkit ovat kuitenkin aika kaukana. Oolannintien pysäkin lähistöllä on paljon asutusta ja lisäksi Pointin palvelut, joten mielestäni siinä on perusteltua säilyttää pysäkki.

    VastaaPoista
  10. Hei. Otetaan muutama esimerkkitilanne;

    1. Linja 615 ohittaa Mäkelänrinteen pysäkin pysähtymättä klo 2.52. Linja 600 ohittaa myös saman pysäkin pysähtymättä samalla kellon lyömällä. Kuinka paljon nopeampi linja 600 on tällöin?

    2. Linja 615 pysähtyy Mäkelänrinteen pysäkille 20 sekunnin ajaksi ja Hattulantielle 25 sekunnin ajaksi. Aiemmin Mäkelänrinteen pysäkkiä käyttäneet kävelevät Hattulantielle josta nousevat kyytiin jo ennen uudistusta käyttäneiden kanssa jolloin pysähdykseen kuluu aikaa 45 sekuntia. Kuinka paljon nopeampi linja 600 on tällöin?

    VastaaPoista
  11. Tuusulanväylällä oleva "Yhdyskunnantien pysäkki" on hyvin keskeinen Torpparinmäen työliikenteessä. Naapuristossa toive, ettei kyseistä pysäkkiä tulla jättämään väliin runkolinjan osalta. Etäisyys seuraavaan/edelliseen pysäkkiin on +1km.

    VastaaPoista
  12. Käpylänaukion pysäkkejä(614/615 busseilla) itse käytän päivittäin, joten ikävää jos ne poistuu. :(

    VastaaPoista
  13. Käpylänaukioin pysäkkejä käytän vaihtopysäkkeinä kun matkustan töihin länsi-Pakilaan varhain aamuyöstä (05-06) koska pakilantien bussit eivät kulje niin aikaisin tuusulanväylän kohdalta (67 ja 66) vaan ajavat 66k reittiä. Muutenkin pakilantiellä on 3 ruokakauppaa jotka avaavat aikaisin myös lauantaisin ja olisi kiva päästä silloin myös bussilla töihin eikä tarvitse kävellä tuusulanväylältä klo 05 aamuyöstä!!

    VastaaPoista
  14. Jättäisin käyttöön Kavaljeerintien pysäkin. Tämä pysäkki on aktiivisessa käytössä ja sijaitsee lähellä liikuntapaikkaa ja koulua.

    VastaaPoista
  15. En ymmärrä, miksi pysäkkejä halutaan poistaa vain siksi, että runkolinjoilla pitää olla vähemmän pysäkkejä matkan nopeutumisen vuoksi. Nopeuden mahdollisesti parantuessa menetetään kuitenkin palvelutaso muilta osin kuten saavutettavuudessa. Esimerkiksi Tammiston ja Kartanonkosken läpi ei kulje muita linjoja kuin suunniteltu 600, joten alueiden asukkaat ovat täysin riippuvaisia siitä. Jos pysäkinvälejä harvennetaan, linjan käytettävyys heikkenee vaikka matka-ajassa säästettäisiinkin kenties yksi tai kaksi minuuttia. Ehdottomasti yhtäkään pysäkkiä ei saa poistaa linjalta 600 verrattuna linjaan 615.

    VastaaPoista
  16. Oolannintien pysäkkejä ei tulisi poistaa. Ne palvelevat sijaintinsa puolesta sekä Pointilla asioivia ja siellä koulua käyviä, kuin myös Kartanonkoskelta Ylästöön päin kouluun matkustavia oppilaita. Koulumatkoja ei tulisi kohtuuttomasti hankaloittaa.

    VastaaPoista
  17. Itä-Pasilassa on paljon virastoja ja nyt myös Tripla, joiden työntekijöitä ja asiakkaita Mäkelänrinteen pysäkki palvelee erinomaisesti, eikä missään nimessä tulisi olla ohitettavien pysäkkien listalla.

    VastaaPoista
  18. Moi! Olemme tallentaneet kommenttinne jatkosuunnittelua varten. Kiitos kaikille aktiivisuudesta! :)

    Aviapoliksen suuralueen linjastoluonnos on nyt kommentoitavana:
    https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/2020/11/tuusulanvaylan-linjastoluonnos_19.html

    VastaaPoista