Näkyvyysklikkaamalla

8/31/2020

Ruskeasannan ja Ilolan yhteydet

Me HSL:n joukkoliikennesuunnittelijat olemme nyt perehtyneet liikkumiskyselyn tuloksiin. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

Käymme täällä blogissa läpi aluekohtaisesti kyselyn tuloksia, niistä meille mieleen tulleita jatkokysymyksiä sekä ideoita, joita haluamme testata teillä asiakkailla. Tässä sarjan ensimmäisessä postauksessa kerromme myös suunnitteluperiaatteistamme. Kirjoituksen lopussa esittelemme ehdotuksen reittimuutoksesta ja kysymme mielipidettäsi siitä.  Vastauksen voi kirjoittaa kirjoituksen perään kommenttikenttään. 

Emme ehkä käsittele jokaista aluetta yhtä tiheällä kammalla, vaan pyrimme löytämään nykytilanteen suurimmat ongelmat ja tartumme niihin.

Kysymykseen ”Kuinka hyvin alueen joukkoliikenne palvele tällä hetkellä matkustustarpeitasi?” saimme kaikkein heikoimmat arviot postinumeroalueelta 01390 Ruskeasanta-Ilola, jossa vastausten keskiarvo oli 2,7, asteikon ollessa 1-5 (1 = ei palvele ollenkaan ja 5 = palvelee erinomaisesti). Lisäksi alueelta tuli kaikista eniten vastauksia, yli 450, kun seuraavaksi aktiivisimmalla alueella, Ylästössä, oli vain hieman yli 300 vastaajaa. Kaikki tämä viittaa siihen, että muutoksia kaivataan. Tässä tekstissä avaamme tämänhetkistä ymmärrystämme ja kyselyn tuloksia Ruskeasannan ja Ilolan alueiden osalta ja esitämme reittimuutosehdotuksen, johon toivomme teiltä asukkailta kommentteja suunnittelutyömme tueksi.

Kuvituskuva: Bussi 633 Laaksotiellä Ruskeasannassa

No, mikä Ruskeasanta-Ilola -alueen joukkoliikenteessä kaipaa kehittämistä? Liikkumiskyselyssä kysyimme ”Mitä alueen joukkoliikenteessä tulisi kehittää, valitse 2 tärkeintä”. Ruskeasanta-Ilola-alueelta vastaajista peräti 35% oli valinnut: ”Bussien reitit”. Tämä korostuu muillakin vähiten tyytyväisillä alueilla. Seuraavaksi suosituimpia kehityskohteita olivat vuorojen määrä, 23% ja vaihtojen toimivuus, 13%.

Kehittämistarvetta nähtiin vähiten aikataulujen luotettavuudessa (6%), kävelymatkoissa pysäkeille (6%) ja joukkoliikenteen nopeudessa (7%).

Kysyimme kyselyssä myös kohteita: työpaikkoja, kouluja, kauppoja, vapaa-ajan kohteita ym. Mahdollista oli merkitä, että vaikka matkustaa kohteeseen nyt jotenkin muuten, matkustaisi kohteeseen joukkoliikenteellä, jos yhteydet olisivat paremmat. Seuraavat kohteet nousivat esille vahvimmin:

  • Kirkonkylä-Veromäki, eli Jumbon ja Pakkalan seutu (170 mainintaa)
  • Tikkurila (109 mainintaa)
  • Helsingin keskusta (45 mainintaa)
  • Hiekkaharju (29 mainintaa)
  • Veromiehenkylä, eli Lentoasema ympäristöineen Tikkurilantien pohjoispuolisella alueella (25 mainintaa)

Kysyimme myös: ”Olemme miettineet, että yhdistelemme joitain alueen bussilinjoja yhdeksi runkobussilinjaksi. Joukkoliikenteen suunnittelu kuitenkin on aina kompromissien hakemista. Kumpi on sinun arkesi kannalta tärkeämpää?” Kahden vastausvaihtoehdon kesken vastaukset jakautuivat seuraavasti: 

  • Nopeammat yhteydet ja lyhyemmät odotusajat 36%
  • Lyhyt kävelymatka lähimmälle pysäkille ja vaihdottomat yhteydet 64%

Useissa avoimissa vastauksissa kuitenkin korostui, että tuohon kysymykseen on mahdoton vastata, koska molemmat ovat niin tärkeitä. Valitettavasti joukkoliikenteen suunnittelussa joudutaan tekemään kipeitäkin valintoja, minkä takia molempia on usein mahdoton saada. Yleisesti kyselyssä vähiten tyytyväisten alueiden asukkaat kaipasivat enemmän nopeita yhteyksiä ja lyhyempiä odotusaikoja, tästä Ruskeasanta-Ilola on poikkeus.

Alueelle valittu palvelutaso

HSL:n joukkoliikenteen rahoitus tulee puoliksi jäsenkunniltamme ja puoliksi lipputuloista. Kunta, tässä tapauksessa Vantaan kaupunki, kuitenkin päättää joukkoliikenteen palvelutasosta yhdessä HSL:n kanssa. Jäsenkuntamme voi siis palvelutasoluokan valinnalla vaikuttaa omiin menoihinsa. Suurin osa HSL:n kuluista menee joukkoliikenteen operointiin. Ruskeasannan ja Ilolan alueet ovat palvelutasoluokkaa **, kuten suurin osa Vantaan tiiviimmistä pientaloalueista.

Mitä tämä kahden tähden luokka, ”kohtuullinen joukkoliikenteen palvelutaso” sitten tarkoittaa? Ohessa keskeisimmät vaatimukset, joita tähän liittyy:

  • Arkisin ruuhka-aikaan vuoroväli on enintään 30 minuuttia
  • Muina aikoina vuoroväli on enintään 60 minuuttia 
  • Kävelyetäisyydet bussipysäkeille ”linnuntietä” mitattuna: tavoitteena 600m, maksimi 800m.
  • Yhteys Helsingin keskustaan/keskustasta:
    • Arkisin 6:30-23:00 (pe -00:00)
    • Lauantaisin 7:30-0:00
    • Sunnuntaisin 9:30-23:00
  • Tarjolla on vaihdoton yhteys ensisijaisesti omaan alue- tai paikalliskeskukseen. Nykyisin bussilla 624 pääsee Tikkurilan aluekeskukseen ja Koivukylän paikalliskeskukseen.

Käytännössä useimmissa paikoissa – myös melkein koko Ilolassa ja Ruskeasannassa – toteutuu palvelutasoluokan vaatimuksia parempi joukkoliikenteen palvelutaso. Tämä johtuu mm. siitä, että muiden alueiden bussit ajavat myös toisten alueiden läpi, kuten vaikkapa Hyrylän tärkein bussilinja 641 ajaa Epinkoskentietä Ilolan halki. Tässä on taustalla myös se ajatus, että asuttujen alueiden läpi kulkeminen tuo linjalle lisää matkustajia ja siten lipputuloja. Toisekseen bussin 641 ajaminen Jusslan kautta ja Epinkoskentietä ei ole merkittävästi hitaampaa kuin sen ajaminen suoraan Tuusulanväylää ja Koivukylänväylää Leinelän asemalle.

Kuvituskuva: Bussi 641 Epinkoskentiellä Ilolassa

Lisätietoa palvelutasoluokista saat joukkoliikenteen suunnitteluohjeesta.

Alueen nykylinjasto

Millaisia sitten ovat nämä alueen nykyiset bussireitit, joiden kehittäminen koetaan tärkeimmäksi joukkoliikenteen kehityskohteeksi? Alla jo aiemmassa postauksessa esitetty leikkaus alueen linjakartasta, koko kartan löydät vanhasta postauksestamme. Reitit alueella, esitetty tiheimmästä harvimpaan:

  • 624 Tikkurila-Ruskeasanta-Ilola-Leinelä-Koivukylä-Päiväkumpu, kartassa tummanharmaalla. Aamusta alkuiltaan vuoroväli 20 minuuttia, muulloin 30 minuuttia.
  • 641 Kerava-Hyrylä-Ilola-Leinelä-Tikkurila, kartassa vihreällä. Aamusta alkuiltaan vuoroväli 20 minuuttia, muulloin 30 minuuttia.
  • 633 Hakaniemi-Tuusulanväylä-Ruskeasanta-Ilola-Korso, kartassa keltaisella. Ajetaan vain arkipäivisin. Ruuhka-aikana vuoroväli 20 minuuttia, muulloin tunti.
  • 643 Hakaniemi-Tuusulantie-Hyrylä, kartassa violetilla katkoviivalla. Ajetaan vain arkipäivisin. Ruuhka-aikana vuoroväli 20 minuuttia, muulloin tunti.
  • 642(K) Leinelä-Lahela-Hyrylä, kartassa ruskealla. Ruuhka-aikana vuoroväli 30 minuuttia, muulloin tunti.
  • 623K Hakaniemi-Tuusulanväylä-Ruskeasanta-Simonkylä-Leinelä-Peijas, kartassa turkoosilla. Hiljaisen ajan yhteys kerran tunnissa Ruskeasannassa. Muutamia täsmävuoroja ruuhka-aikoina ruuhkan vastaiseen suuntaan palvelemaan koulumatkayhteyksiä Ruskeasannasta Simonkylään – muutoin linja ajetaan nopeampaa 623-reittiä.
  • Mustalla katkoviivalla kuvattu myös bussi U662, joka ei ole HSL:n suunnittelun piirissä. Linjalla muutama vuoro ruuhka-aikoina.

Nykytila Ruskeasannassa

 Kuvakaappaus koko alueen linjakartasta vuodelle 2022 olettaen, että tässä suunnitelmassa mitään ei muutu. Koko kartta löytyy aiemmasta postauksesta.

Mihin alueelta matkustetaan

HSL:llä on käytössä matkapuhelinoperaattorilta hankittua dataa siitä, mihin eri alueilta liikutaan – siis millä tahansa kulkutavalla, ei pelkästään joukkoliikenteellä. Tiedot ovat syksyltä 2018, koska uudempi aineisto on liian uutta ja sisältää korona-ajan vaikutuksia liikkumiseen, mitä emme halua tässä tarkastella. Ruskeasannan ja Ilolan postinumeroalueelta 01390 aamuruuhkan aikaan klo 6-9 arkipäivisin matkat päätyvät seuraaville alueille, top 5 suosituinta:

  • Lentoasema (postinumeroalue Veromiehenkylä)
  • Pakkala-Aviapolis (postinumeroalue Kirkonkylä-Veromäki)
  • Tikkurila
  • Myyrmäki
  • Martinlaakso 

Ruuhka-ajan ulkopuolella kohteet ovat hieman erilaisia, esimerkkinä lauantai, mutta kärki ei juurikaan muutu, jos tarkastellaan matkoja arki-iltaisin tai sunnuntaisin:

  • Lentoasema (postinumeroalue Veromiehenkylä)
  • Pakkala-Aviapolis (postinumeroalue Kirkonkylä-Veromäki)
  • Koivukylä
  • Hiekkaharju
  • Helsingin keskusta 

Verrattuna postauksen alussa esitettyihin ”matkustaisin joukkoliikenteellä, jos se palvelisi paremmin”-kohteisiin, erot ovat melko pieniä. Selvä ykköskohde on Lentoasema-Aviapolis-Pakkala-seutu, jonne palvelua tarvittaisiin lisää. Jonkin verran avoimissa vastuksissa toivottiin Hakaniemeen päättyvien bussireittien jatkamista noin kilometrin eteenpäin Rautatientorille asti, mutta sinne asti vaikuttaa kulkevan verrattain harva, jos teleoperaattoritietoja on uskominen. Vastaavasti ruuhka-ajan suosikkikohteisiin Länsi-Vantaalla ei joukkoliikennettä nähty vaihtoehtona, tai joukkoliikenne palvelee jo nyt riittävän hyvin sinne suuntaan. – Etenkin Ilolasta on nyt melko hyvät yhteydet Leinelän asemalle, josta Länsi-Vantaalle pääsee junalla ripeästi.

Mikä neuvoksi?

Eli liikkumiskyselyn ja teleoperaattoritietojen perusteella vaikuttaa siltä, että Aviapolis-alueelle ja Jumboon suuntautuville yhteyksille olisi alueella paljon kysyntää, mutta tarjonta on vaihdollista, useissa tapauksissa vielä Tikkurilan kautta, mikä on Ruskeasannasta/Ilolasta takaperoinen tapa mennä Jumbon suuntaan.

Jos bussi 574 siirrettäisiin ajamaan Ruskeasannan kautta (Tuusulantie-Simonkyläntie-Laaksotie-Koivukylänväylä), saataisiin Ruskeasannasta ja etelä-Ilolasta:

  • Vaihdoton yhteys Jumboon
  • Nopea liityntäyhteys Ruskeasannasta Leinelän asemalle
  • Yhteys Lentoaseman läheisille työpaikka-alueille sekä aivan Lentoaseman juna-aseman eteläisen sisäänkäynnin viereen
  • Vaihdoton yhteys Länsi-Vantaalle
  • Vaihdoton yhteys Peijakseen

Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjastouudistuksessa linjan 574 vuoroväliä tihennettiin nykyisestä. Tuleva vuoroväli:

  • Aamusta alkuiltaan 20 minuuttia
  • Iltaisin ja viikonloppuisin 30 minuuttia

Varjopuolena ratkaisussa olisi Simonkylästä poistuva yhteys Jumbolle. Simonkylässä on kuitenkin tiheä vuorotarjonta etenkin syksyllä 2019 aloittaneen bussin 641 myötä. Tämän takia vaihdolliset yhteydet Tikkurilassa toimivat varsin luotettavasti. Tikkurilassa on vaihtomahdollisuus Jumbolle kulkevalle runkolinjalle 570.

Muutosehdotuksessamme 574 siirtyisi kulkemaan Ruskeasannan läpi
Kartalla linja 574 vaaleanvihreällä.

Koko linjakartta vaikuttaisi muutoksen seurauksena tältä:

Koko linjakartta, selostus yllä olevassa tekstissä ja aiemmassa postauksessa.

 

Mitä olette mieltä ehdotuksestamme 574:n reitin muuttamiseksi?

35 kommenttia:

  1. Tulee selvästi vaikeuttamaan kulkua töihin jos linjaa muokataan tuolleen. Menee matkoihin jo NYT yli tunti vaihdon kanssa per suunta eli lisä puoli tuntinen pois omasta ajasta....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä työpaikkasi on? Miten kuljet sinne nyt?

      Poista
  2. Vaikeuttaa työmatkaa Simonkylästä, kun suora yhteys poistuu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä työpaikkasi on? Miten kuljet sinne nyt?

      Poista
    2. Pähkinärinne i junalla ja fillarilla tai oma auto välillä Hakkilassa 624 /562 tosin kun menee aamuksi töihin 5:30 silloin omalla autolla

      Poista
  3. Mun ainoo suora bussi duuniin Simonkylästä, työmatka vaikeutuu huomattavasti.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä työpaikkasi on? Miten kuljet sinne nyt?

      Poista
    2. Lentoaseman tekniikan alueella ja työt yleensä alkaa viimeistään aamukuudelta joten tämä suora 574 Simpparista sinne on paras vaihtoehto. Tiedän monia muitakin joilla on sama työmatka samalla linjalla.

      Poista
    3. Ensisijaisesti tämä yhteys pyritään toteuttamaan tiheällä (ja juniin tahdistetulla) liityntäyhteydellä Leinelän kautta. Katsomme kuitenkin, olisiko esimerkiksi linjaa 576 muokkaamalla mahdollista helpottaa yhteyksiä.

      Poista
    4. Anonyymi1/9/20 18:05

      Muistakaa, että 576 on ennen kaikkea vuorotyöläisten käyttämä linja viinikkalaan ja viinikanmetsään. Toivon, että linjan perusreitti Tikkurila-Aviapolis-Viinikkala-Kivistö pysyy 576:lla samana eli bussilla pääsee vaihtamatta näille kolmelle asemalle.

      Poista
    5. Kyllä, tämä on mielessä. Kivistön linjastosuunnitelmassa katsottiin 576:sta väli Aviapolis-Kivistö ja hyväksi todettiin, tässä suunnitelmassa tarkastellaan erityisesti väliä Aviapolis-Tikkurila.

      Poista
    6. Nyt 576 on vuoron vaihtojen aikaan tuulilasia myöten täynnä, talvella kaikki ei edesmahdu kyytiin voisiko tietyillä lähdöillä olla 3 aks auto

      Poista
  4. Oma koululainen 3.luokkalainen kulkee 574 linjalla simonkallion koululle ja koulusta kotiin pakkalasta vuoroviikoin. Ei tuon ikäinen osaa mitään busseja vaihtaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaihdottomat yhteydet pystytään lähtökohtaisesti tarjoamaan vain lähikoululle, jos matka ei ole käveltävissä. Seudulla toteutuu usea koulumatka vaihdollisena, myös alakoululaisilla, hyvällä menestyksellä. Katsomme kuitenkin, mitä on tehtävissä.

      Poista
  5. Anonyymi1/9/20 14:43

    Ilolan läpi kulkevat reitit on järjenvastaisia, kun niillä ei poimita simonkylän koululle meneviä lapsia kyytiin satutie/leikkie. Epinkosken tietä menee nyt läpi ne korson bussit, joista ainakin joku meni simonkylään asti. Sen reitittäminen eri lailla lisäisi matka-aikaa varmaan 30s.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koulumatkayhteydet pyritään huomioimaan suunnittelussa mahdollisuuksien mukaan, minimissään perusopetuslain vaatimusten mukaisesti. 641 kulkee Simonkylään Epinkoskentietä. Se on Hyrylän päälinja, jonka tulee tarjota nopea liityntäyhteys Hyrylästä ja Jusslasta Leinelään. Sen kiertäminen Kylmäojan kautta ei siis valitettavasti ole mahdollista. Leikkitien kaukaisimmasta pisteestä on 850 metriä 641:n pysäkille, joka on hyvin käveltävissä.

      Poista
    2. Anonyymi8/9/20 22:19

      En tarkoita, että bussin pitäisi mennä Kylmäojaan asti. Se että bussi kulkisi Epinkoskentieltä Satutie-Leikkitie -lenkin ei lisäisi juurikaan matka-aikaa mutta varmasti matkustajia.
      Hyrylän päälinja? Onko tuo siis sieltä tulevien pääasiallinen yhteys esim. Helsingin keskutaan? Käyttääkö tätä joku siihen tarkoitukseen?

      Poista
    3. Hei HSL! Käyttääkö tosiaan tätä 641 joku sieltä Hyrylästä? Nyt seuraillut tätä mielenkiinnosta aina kun bussin ohi ajaa ja mielestäni näissä en ole kuskin lisäksi ketään kyydissä nähnyt. Näissä suunnitteluissa pitäisi ymmärtää se lähtökohta, että aika harva asuja jossain Tuusulassa on julkisen liikenteen varassa. Jotta joku matkaisi tällaista "runkolinjaa" pitkin kohti maailman hitainta junayhteyttä, täytyy olla todellinen pakkotilanne. Suurimmalle osalle ensisijainen vaihtoehto olisi ajaa omalla autolla liityntäpysäköintiin johonkin juna-asemalle, josta pääsee nopeasti eteenpäin. Matka-ajat siirtymällä jollain liityntäbussilla esim. juurikin Leinelään ja siitä eteenpäin ohjaa ihmistä kyllä nopeasti työpaikan vaihtoon.

      Poista
    4. Ihan käytännön esimerkkinä että asun "satutien-leikkitien" kulmassa. Kävin töissä keskustassa rautatieasemaa vastapäätä. Kokeilin alkuun matkustaa 624 Leinelään ja siitä keskustaan. Noin 22km ja matka-aika reilu 50min. No, 624 aikataulu nyt vaan ei stemmaa junien kanssa. Töihin meno vielä jotenkin toimi mutta kohtuullisesti vitutti seistä siellä Leinelän pysäkillä odottamassa bussia kun junat kulki miten sattui. Eli siirryin ajamaan autolla tuon 3km matkan sinne juna-asemalle. Hienoa, eikö?!? No, siinä oli ongelmansa kun auto ei mahtunut parkkiin jne ja sai ajaa sitten esim Koivukylään. Huom, tämäkin siis toimivampaa käyttäjän näkökulmasta kuin liityntäliikenne. 2v jaksoin tämän kanssa kikkailla, kunnes sai riittää. Vaihdoin ihan puhtaasti tämän matkustusmuodon takia työpaikkaa. Matka on kilometreissä identtinen, mutta suuntautuu Leppävaaraan. Teidän kuljettamana matka sinne kestäisi noin 1h 15min. Matkaan omalla autolla, 75% päivistä matka-aika on 21min. Oikein pahassa ruuhkassa menee 45min, joka sekin on nopeampi kuin tuo junayhteys Helsingin keskustaan täältä Ilolasta. Täällä yli yksi järkevä liikkumisen muoto keskustan suuntaan, 621 ja 622, mutta nekin tapoitte.
      Ei näitä käytä kukaan jos voi valita. Mitenkään mahdotonta ei olisi saada näitäkin toimimaan mutta se edellyttäisi teiltä näiden naurettavien runkoyhteyksien kanssa puuhastelun lopettamista ja keskittymistä vastaamaan ihmisten tarpeisiin. "Hyrylän runkoyhteys Leinelän asemalle", pystyykö joku sanomaan tuon nauramatta?

      Poista
  6. Anonyymi1/9/20 14:48

    Teletietojen seuranta on varmaan yksi tapa havainnoida mihin kukin menee, mutta minä esim. vaihdoin työpaikkaa sen sijaan että kulkisin Helsingin keskustaan bussi-junayhdistelmällä. Ko. yhteys on täysin arvaamaton ja sen kanssa jaksoi hetken leikkiä. Nyt saan ajaa onnellisena omalla autolla töihin. Matka säilyi yhtä pitkänä mutta kulkemiseen käytettävä aika puolittui. Henkilökohtaisesti pidän tätä julkisen liikenteen suunnittelua pk-seudulla järjettömänä puuhasteluna. Leikitään joidenkin "runkoreittien" kanssa ihan kuin oltaisiin suuressa maailmassa. Lopputuloksena on vain kaikille huonosti sopivia vaihdollisia yhteyksiä, joihin ei saa matkustajia kuin autoilua hankaloittamalla.

    VastaaPoista
  7. Eipä tuosta muutoksesta ainakaan mulle mitään hyötyä ole. Vuorotyöntekijänä päästä ilta-, yö- ja viikonloppuvuoroihin tarkoittaa näillä yhteyksillä aina kävelyä Leinelään tai Ruskeasannalle ja matka-aikaa täytyy varata reilu tunti. Taidanpa hommata auton

    VastaaPoista
  8. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  9. Anonyymi2/9/20 19:17

    Vaikuttaa siltä, että yhtään bussia Tikkurilaan ei saada kulkemaan Tulppaanitien ja Läntisen Valkoisenlähteentien risteyksen lähistöltä. Halutessaan täältä Tikkurilaan on käveltävä Urheiluhallille ja sieltä vasta pääsee bussilla asemalle. Tai sitten on käveltävä Simonkyläntielle, jonne myös pitkä matka. Ruskeasanta on iso alue, ja sen toisella puolella (esim. Vuoritieltä) bussiyhteydet pelaavat sekä Tikkurilaan että Helsinkiin. Niinpä moni tältä puolelta Ruskeasantaa valitsee oman auton. Eli ei niinkään ympäristöystävällistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etelä-Ruskeasannan Tikkurila-yhteyden mahdollisuuksia seuraavassa postauksessa.

      Poista
  10. Kumpi on teille Ruskeasantalaisille tärkeämpää, vaihdoton yhteys Tikkurilaan vai Jumbolle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Anonyymi3/9/20 21:18

      Tikkurilaan!!!

      Poista
    2. Pitää ymmärtää että Jumbo on Ruskeasannan "lähikauppa" eikä linnuntietä se olekaan yhtään kaukana. Kukaan ei lähde lähikaupasta hakemaan ostoksia vaihdollisella yhteydellä, siinähän menee ruoatkin pilalle. Autolla pääsee alle 10 minuutissa Jumboon, joten julkisilla jos ei pääse edes alle 20 minuutissa, niin ei tule matkustajiakaan. Vähän niinkuin kukaan ei mene julkisilla Hyrylästä Jumboon, kun kerta yhteyksiä ei tarjota. Ennen oli suora bussi 962.

      Poista
    3. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista
    4. Ei väliä kummalle junalle leinelä vai Tikkurila kunhan ei kiertele 20min turhaan. Asemalla kuitenkin joutuu vaihtaa toiseen bussiin

      Poista
  11. voisiko sen 642 kiertää Ruskeasannan laaksotie/ simonkyläntie matka aika pitenee noin 3-4 min, nyt menee suoraan koivukylänväylää ja vanhalle tuusulantielle sieltä, on hyvä leinelän junalta tulla sinne, paljon nopeampi kuin 624 tikkurilasta vastaavalle alueelle. varsinki ilta aikaan. aamulla kyllä ei pääse millään töihin 5:30 aamulla jos ei omalla autolla. eka vuoro vasta tulee vastaan tikkurilan suunnasta.

    VastaaPoista
  12. Suoraa Bussiyhteyttä Ruskeasanta- (jäähalli) - Helsingin keskusta edelleen kaivataan kovasti. Hyvinkäältä lähtevä 622 on tämän yhteyden tarjonnut, mutta nyt sekin linja on lopetettu. Bussi-juna- kombinaatio ei vaan toimi.

    VastaaPoista
  13. 574 olisi oikein tervetullut lisä!

    VastaaPoista
  14. Maisematieltä Leinelän asemalle kävelee n. 20 minuutissa. Jos menee bussilla, niin matka kestää edelleen 20min koska bussi - jos sattuu olemaan aikataulussa - kääntyy Laaksotieltä Maantiekylään jossa se kiertää aikansa ennenkuin pääsee Leinelän asemalle. Miksi käyttäisin julkisia, kun matka Meilahteen omalla autolla taittuu samassa ajassa kun matka Leinelän asemalle bussilla tahi kävellen?

    Tikkurilan asemalle, joka on kaksi kertaa kauempana kuin Leinelä, pääsee reilussa 10 minuutissa - jos bussi on aikataulussa. On se jotenkin hassua, että lähimpänä olevalle Leinelen pysäkille ei kannata mennä ellei ole menossa Lentokentälle. Niin paitsi jos lento on aamulla aikaisin, silloinhan lentokenntäjunat eivät jostain (hyvästä?) syystä kulje.

    Kannattaisi ottaa reittien suunnitteluun uusi näkökulma, kun ei tuollaiset siksak- ja hevosenkenkäreitit oikein palvele laadukkaasti.
    Ruuhka-aikoina varsinkin olisi hyvä jos bussit sahaisivat lyhyellä vuorovälillä edestakaisin kaikkia tärkeitä pääväyliä lyhyellä muutaman minuutin aikavälillä jollin ristikkäisliikennekin toimisi nopeasti kun vaihtovälit olisivat kyhyitä.

    VastaaPoista
  15. Kannatan kovasti 574 reittiä kulkemaan Ruskeasannan kautta! Aivan älytöntä, että täältä tällä hetkellä ei suoraa yhteyttä toisaalta Leinelän asemalle ja toisaalta Jumbon tienoille. Ja tarkoitan nyt työmatkaliikennettä Jumboon, muutaman kauppareissun voisi tehdä vaihdollisella bussillakin, mutta useimmiten kuitenkin porukka taitaa ostoksille mennä omalla autolla.

    VastaaPoista
  16. Hei! Linjastoluonnos on julkaistu, voitte antaa palautetta kyselyn kautta. Tikkurilan suuralueen linjastoluonnos: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/2020/11/tuusulanvaylan-linjastoluonnos_30.html

    VastaaPoista