Näkyvyysklikkaamalla

9/03/2020

Ruskeasanta, Koivuhaka, Simonkylä, Viertola: Bussit 574 ja 576

Käsittelemme tässä kirjoituksessa kahta bussilinjaa: 574 ja 576. Esitämme molempien reiteistä vaihtoehtoja, joihin toivomme kommentteja! Mainitsethan kommenttisi yhteydessä, kumpaa linjaa kommentti koskee.

Bussi 574 Myyrmäki-Ylästö-Jumbo-Peijas

Edellisen postauksen esitys bussin 574 reittimuutoksesta sai keskusteluosiossa kylmää kyytiä. Saattaakin olla, että ehdottamamme muutoksen haitat ovat suuremmat kuin sen hyödyt. Ruskeasannassa on vähemmän asukkaita kuin Simonkylässä, minkä vuoksi on perusteltua säilyttää bussi nykyisellä reitillään. Bussin 574 reitille Läntisen Valkoisenlähteentien pohjoispuolisella alueella on käytännössä kolme vaihtoehtoa:

  1. Bussi ajaa nykyistä reittiä Läntistä Valkoisenlähteentietä ja Simonkylän kautta. Tarkastelemme jatkosuunnittelussa myös muita vaihtoehtoja palvella Ruskeasannan aluetta, esimerkiksi bussit 623 ja 633.
  2. Aiemmassa postauksessa ehdotettu reitti Ruskeasannan kautta
  3. Yhdistelmä näistä kahdesta: bussi ajaa Ruskeasannassa linjan 623K reittiä ja sitten Simonkylän läpi. Tässä vaihtoehdossa ei saada nopeaa liityntäyhteyttä Ruskeasannasta Leinelään, mutta toisaalta miltään alueelta ei myöskään poistu palvelu. Ruskeasannasta saadaan yhteys Simonkylän koululle.

Bussilla 574 on kolme reittivaihtoehtoa, jotka on esitetty yllä

Bussi 576 Kivistö-Seutula-Aviapolis-Tikkurila

  1. Bussi ajaa nykyistä reittiä Koivuhaassa Puutarhatietä ja Tikkurilan päässä Tikkurilantietä.
  2. Bussi ajaa Tuusulanväylän kohdalla Junkersintien kautta. Tällöin bussilla pääsee etelä-Ruskeasannasta Tikkurilaan.
  3. Bussi kulkee pohjoisen kautta kohti Tikkurilaa: se ajaa Osmankäämintien ja Peltolantien kautta ja korvaamaan linjan bussin 571 reittimuutoksen aiheuttamaa katvetta. Reitti olisi toimiva myös siinä vaiheessa, kun Vantaan ratikka aloittaa liikennöinnin. Tässä vaihtoehdossa Koivuhaan pientaloalueen läpi ei ajettaisi enää bussia.

Bussilla 576 on myös 3 reittivaihtoehtoa esitettynä yllä

Mikä näistä reittivaihtoehto palvelisi parhaiten liikkumistasi? Voit ehdottaa myös jotain muuta vaihtoehtoa, jota ei ole yllä kuvattu.

17 kommenttia:

  1. Anonyymi3/9/20 14:45

    Hei, täältä ääni 574 kohdalla vaihtoehdoille B ja C ja 576 kohdalla vaihtoehdolle B. Näissä perusteluna se, että mikään nykyinen reitti ei palvele kulkua Tullimiehentielle, silloin kun alku/loppumatka kulkee junalla Aviapolikselle. Nyt juna ja Aviapolis ei ajallisesti toimi, kun kävelymatka 574/576 pysäkeiltä Tullimiehentielle on varsin pitkä.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi3/9/20 18:55

    574:n osalta parhaat vaihtoehdot ovat A ja C, sillä käytän linjaa asiointimatkoihin Malminiitystä Jumboon.

    VastaaPoista
  3. Anonyymi3/9/20 19:22

    574 osalta ääni vaihtoehto C:lle, jos 623 ei voi palata kulkemaan entistä reittiään (nyk.623k) Ruskeasannan läpi aamusta iltaan ja viikonloppuisin. Näiden reitit Peijakseen kulkee monen tarpeellisen paikan läheltä. Kumpikin olisi myös hieman suorempi/nopeampi linja leinelän asemalle kuin 624.. (574:llä kylläkin pääsisi Myyrmäkeen ja jumboonkin suoraan...)

    VastaaPoista
  4. Kiitos hyvistä kommenteista! Alustavassa autokiertojen suunnittelussa vaikuttaa siltä, että 574:n vaihtoehto C:ssä joudutaan ajamaan Junkersintien kautta, ei Meiramitietä.

    VastaaPoista
  5. Anonyymi4/9/20 13:50

    C näyttää huonontavan 574 käyttöä yhteytenä Peijakseen Ylästö / Pakkala / Kartanonkoski suunnasta, koska reitti vaikuttaa hitaalta.
    täältä suunnasta katsoen parhaat vaihtoehdot on B ja A.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arviomme mukaan tuo C-reitti on n. 2 minuuttia nykyistä hitaampi, jos ajetaan Junkersintien kautta.

      Poista
  6. 574:lle B ja C . 576:lle B.
    Vaikka nuo pidentävät matkaa, on niiden reiiti kuitenkin kattavampi.

    VastaaPoista
  7. 574 c , mutta linja 574 voisi tehdä runkolinjan. 576 B

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Runkolinjaksi muuttamiselle ei valitettavasti ole taloudellisia edellytyksiä, ellei matkustajamäärät linjalla kasva voimakkaasti.

      Poista
  8. 576 c vaihto olisi hyvä, jos runkolinja 570 menisikin Tikkulantietietä suoraan eikä Peltolantien kautta, linjat 576 ja 571, voisivat sen sijaan mennäkkin Peltolantien kautta. Linja 571 voisi kyllä mennä Jumbon kautta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Runkolinja 570 on tarkoitus mennä Peltolantietä, mutta Vantaan ratikka taas menee Tikkurilantietä. Viimeistään, kun 570 korvautuu ratikalla, tulee ajankohtaiseksi ainakin vakavasti harkita muiden linjojen siirtoa Peltolantielle.

      Poista
  9. Nyt tarkemmin ajallee linja 574 vaihtoehdot a tai b olisi järkevämpiä , mutta palvelu tarjonaltaa c on hyvä , mutta liian kiertävä matka ajan suhteen.

    VastaaPoista
  10. Sanoisin, että vaihtoehto C molemmissa tapauksissa. Tai siis jos 576 menisi C-reittiä pitkin, niin sitten 574 voisi oikaista Junkersintien kautta, joka ehkä vähän nopeuttaisi. Onhan tuo 574 C vähän kiemurteleva ja mutkikas, mutta palvelee seudun joukkoliikennetarpeita kaikkein parhaiten. Eivät kaikki bussilinjat voi mennä aina suorinta ja nopeinta mahdollista reittiä. 574 B-reitin tarpeita (eli nopea yhteys Leinelän juna-asemalle) voisi tarjota jokin Tuusulanväylän 600-sarjan linjoista.

    576 C-reitti vähentäisi päällekkäisyyttä runkolinja 570:n kanssa.

    VastaaPoista
  11. Hei, Tikkurila on Vantaan toiminnallinen keskus. Samalla täällä sijaitsee kartanonkosken ja veromäen alueen ainut uimahalli ja jäähalli. Kulkemista yksityisautoilua rajoitetaan niin bussilinjoilla tulisi taata reitit näille alueille. Nykyisissä malleissa en havaitse hyvää kulkuyhteyttä välillä ylästöntie -kauppatie ja Tikkurilan urheilupuisto. Tämä erittäin tärkeä lasten ja nuorten kuntoiluun kannustuksen kannalta.

    VastaaPoista
  12. Molemmissa ehdottomasti kuvan mukaiset vaihtoehdot C. Palvelee asukkaita parhaiten vaikkakin eivät ole nopeimpia.

    VastaaPoista
  13. Hei! Linjastoluonnos on julkaistu, voitte antaa palautetta kyselyn kautta. Tikkurilan suuralueen linjastoluonnos: https://hsltuusulanvayla.blogspot.com/2020/11/tuusulanvaylan-linjastoluonnos_30.html

    VastaaPoista