Näkyvyysklikkaamalla

9/07/2020

Vaihdolliset vai vaihdottomat yhteydet?

Liikkumiskyselyssä monet vastaajat esittivät toiveita suorista bussilinjoista useisiin eri kohteisiin, pääasiassa vastaajan omien menojen mukaan. Moni kokee, että oma matkustaminen vaikeutuu merkittävästi, jos matka muuttuu vaihdolliseksi. Tämä on täysin ymmärrettävää, etenkin jos ei ole tottunut liikennevälineen vaihtoon. Vaihdollinen yhteys saattaa kuitenkin monessa tapauksessa olla jopa nopeampi, ja etenkin se palvelee useampaa kuin alueita kiertelevä ”suora” linja.   

vaihdollisilla yhteyksillä saadaan toteutettua tiheämpi vuorotarjonta
Kuvassa on kuusi kohdetta, joihin suurella joukolla ihmisiä on päivittäin asiaa. Samoilla resursseilla voidaan tarjota yhdeksän bussilinjaa, jotka kulkevat kaksi kertaa tunnissa, tai vaihtoehtoisesti kolme bussilinjaa, jotka kulkevat kymmenen minuutin välein. Jälkimmäisessä mallissa samat matkat toteutuvat vaihdollisin yhteyksin.

Vaihto voi tuntua vaivalloiselta, mutta tiheiden vuorovälien ansiosta liikkuminen on sujuvaa, koska jatkoyhteyttä vaihtopaikassa ei tarvitse kauan odottaa. Samalla saadaan luotua tehokkaampaa palvelua suuremmalle joukolle, ja tästähän joukkoliikenteessä on kyse! Harvoin kulkevan linjan aikataulut eivät osu yksiin kaikkien kulkijoiden liikkumistarpeiden kanssa ja palvelu voi jäädä vähälle käytölle.  

Linja 562 tarjoaa 10 minuutin välein liityntäyhteyksiä Aviapolikseen ja Tikkurilaan
 

Käytännön esimerkkinä voitaisiin tarkastella yhteyttä Vantaalta Helsingin keskustaan. Yhteys bussilla suoraan keskustaan voidaan tarjota kerran tai pari tunnissa. Vaihtoehtoisesti bussilla voi olla kolminkertainen määrä lähtöjä juna-asemalle, josta matka jatkuu tiheästi kulkevalla junalla.  

Kierteleville busseillekin on silti järjestelmässä paikkansa, eikä kaikkea liikennettä voida ohjata edellä kuvatun mukaisesti. Rautatientorilla on kuitenkin jo nykyisin tilan ahtautta, eikä sinne liikennöivien bussien määrää voida ainakaan lisätä. Tavoitteena on tämänkin linjastosuunnitelman osalta löytää mahdollisimman monen liikkumista palveleva ratkaisu! 


12 kommenttia:

  1. Jos aikoaa karsia linjoja taas , Pitää vastaavasti Junille saatava voroja lisää 8 vuoro väli niin kehä radan junille kuin pääradan junille, nyt ne kulkevat epäsäänöllisesti erivuokauden ajasta riippuen. Muistaaks se Kun Karsitte viimeks linjoja , kun Kehä rata avattiin jouduttii tekee uusi ruuhkalinja 617 , kun 615 oli aivan täynnä. KOlme linjaa jos jätätte on niiden kuljettava joka päivä 10 min 23.30 asti

    VastaaPoista
  2. Anonyymi8/9/20 13:03

    Esim Ylästö sijaitsee b-vyöhykkeellä. Mikäli Ylästöläinen haluaa Helsingin keskustaan (a-vyöhyke) ei hän mene Aviapoliksen juna-aseman kautta vaikka busseja menisi sinne kuinka tiuhaan tahansa. Ongelma on siinä että tämä lähin juna-asema (Aviapolis) sijaitsee c-vyöhykkeellä ja näin matka kallistuisi väärään suuntaan kulkemisen vuoksi. Asian voisi ratkaista joko parantamalla vuorovälejä Martinlaakson asemalle (b-vyöhyke) tai tekemällä suoran bussilinjan keskustaan joka ei kierrä joka paikan kautta (nykyinen 614 todella hidas).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aviapolis on kieltämättä takaperoinen ja "väärällä" vyöhykkeellä, joten se ei Ylästöstä ole ykkösvalinta. Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien suunnitelmassa Martinlaakson yhteyksiä parannettiin jo (toteutus 2022), tässä suunnitelmassa käsittelemme Ylästöä tarkemmin varmaan muutaman viikon päästä.

      Poista
  3. Näyttää paperilla ihanalta mutta nämä "useiden vaihtojen runkolinjat" jne. nostaa matka-aikoja niin paljon että jää käyttämättä. Sillä ei ole enään mitään merkitystä vaikka saisitte ne bussit suhaamaan minuutin välein jos niitä käyttämällä matka-aika kasvaa 2x..3x verrattuna omaan autoon. Mistä tämä runkolinja-uskonto siellä teillä on saanut alkunsa ja kannattaako kaikki oikeasti sitä?
    Jos mietitään harvemmin liikkuvia suoria yhteyksiä niin kyllä ihminen saa elämänsä aikataulutettua sen bussin kulkemisen mukaan. Se että hän pystyy kulkemaan yhdellä laitteella paikasta A paikkaan B mahdollistaa esimerkiksi työskentelyn bussissa tai vaikkapa leffan katselun. Toisessa vaihtoehdossa hän matkaa samaa matkaa 15..25min jaksoissa, jatkuvasti kulkuvälinettä vaihtaen, jolloin ei pysty mitenkään esimerkiksi tekemään töitä. Pidemmissä matka-ketjuissa, esimerkiksi täältä Ilolan periferiasta, on kuitenkin vain osa matkoista "tiheällä" matka-ajalla. Käytännön elämässä jokainen vaihto on myös "riski", eli se että päivästä toiseen kuun asento sattuisi olemaan sellainen että laitteet menisi ajoissa, on äärimmäisen epätodennäköistä. Arvionne on myöskin täysin väärä, sillä matkustaja valitsee mielummin vaihdottoman yhteyden kun vaihdollisen, vaikka se olisi pidempi. Juurikin edellä mainituista syistä.
    "Tämä on täysin ymmärrettävää, etenkin jos ei ole tottunut liikennevälineen vaihtoon. " Aika alentava kommentti. Vastaisin siihen, että "järjenjuoksunne on ymmärrettävää, koska ettei ikinä itse ole kokeilleet näitä luomuksianne." Todennäköisesti asutte jonkun ratikkareitin varressa kaikki, jossa siemailette kauramaitolattenne sen parin minuutin työmatkan aikana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan ensiksi pahoittelen huonoa sanavalintaa! Tarkoitus ei ollut missään tapauksessa olla ylimielinen. Vaihdoista keskustelimme paljon myös asukastyöpajoissa, ja ne jakavat mielipiteitä. Valitettavasti meillä ei resurssit eikä rahat riitä siihen, että voisimme tarjota suoria yhteyksiä kaikkialle, joten mahdollisimman hyviä vaihdollisia yhteyksiäkin on pakosti mukana. Jotta vaihdollinen matka onnistuu, vuorovälien pitää olla mahdollisimman tiheät. Tällöin kokonaismatka-aika ei kasva kohtuuttomasti. Näitä vaihtoehtoja puntaroimme jatkosuunnittelussa.

      Poista
    2. Tuo esimerkki jolla näitä vahdollisia linjoja mainostatte on vain valitettavasti hyvin kaukana todellisuudesta. Vaihdollinen yhteys toimii vain, jos sinulla on kummallakin linjalla 5-10 min vuorovälit ja todella hyvin toimiva vaihtopaikka. Kumpikaan ei yleensä pääkaupunkiseudulla toteudu. Toinen linjoista on paljon harvemmalla vaihtovälillä ja vaihtopaikassa hukkaantuu aikaa.

      Monenkaan vaihdollista yhteyttä käyttävän tilanne ei ole niin ruusuinen, että vaihdeltaisiin käytännössä 10 min välein kulkevalta runkolinjalta toiselle. Useimmat joutuvat matkaamaan joltain liityntälinjalta runkolinjalle ja sitten kotiin päin tullessa töistä runkolinjalta liityntälinjalle. Ja juuri tuo runkolinjalta liityntälinjalle siirtyminen on se kohta, joka romuttaa täysin noiden vaihdollisten yhteyksien käyttökelpoisuuden. Kun tullaan esim. 10 min välein kulkevalta runkolinjalta liityntälinjalle, joka kulkeekin 20-30 min välein, niin se vaihto epäonnistuu tuon tuosta ja silloin sekä se vaihdon odotteluaika että kokonaismatka-aika muodostuu täysin järjettömäksi. Tuo oli se syy, miksi meillekin talouteen hommattiin toinen auto vähän kehäradan linjastoromutuksen jälkeen. Ei vain yksinkertaisesti enää halunnut tuhlata täysin tyhjänpäiväiseen odotteluun noin hirvittävää aikaa. Elämässä on parempaakin tekemistä kuin monta kertaa viikossa odotella pahimmillaan lähes puoli tuntia bussin tuloa.

      Poista
    3. Juuri näin. Couldn't agree more.
      HSL, tuossa aiemmin oli kysymys, että mistä tämä runkolinjavouhotus kumpuaa? Ymmärrän kyllä että palkan eteen sitä kehutaan jos joku näin käskee tekemään. Mutta uskotteko oikeasti tähän itse? Maisemamatkailija yllä kuvaa suoraan mikä näissä on vialla ja tuntuu aivan käsittämättömältä että siellä #HSL päässä ei tätä tunnuta tajuavan ollenkaan. Tämänkin blogin viimeisintä postausta lukiessa tulee mieleen että siellä päässä on kilpailu kuka pystyy parhaiten tuhoamaan liikenneyhteyksiä ja hankaloittamaan ihmisten elämää yhdistelemällä lisää bussireittejä "runkolinjoiksi".

      Poista
  4. Vaihdot eivät vaan useinkaan toimi - miksi tätä ei ymmmärretä HSL:ssä? En myöskään ymmärrä runkolinjojen suosiota, pysäkkivälit ovat todella harvat ja vaihtojen lisäksi tulee vielä kävelyä paljon lisää. Ihan hyvä, että meitä liikutetaan mutta tekisin sen mieluummin vapaa-ajalla. Ja toinen asia on esim. bussin 550 likaisuus. Penkeille on pissattu, kerran joku oli paskonut bussin takaosaan ja matkustajina on välillä tosi epämääräistä porukkaa. Saisittekohan lisätuloja jos oikeasti näillä runkolinjoillakin tarkastettaisiin ne matkaliput? Vaihdolliset yhteydet ovat tosi hyviä paperilla mutta kun aikataulut eivät vaan pidä jo siitäkin syystä, että kaikkien bussien reitit on tehty niin pitkiksi, että kuljettajan on mahdotonta pitää aikataulu. Hsl:n olisi hyvä tulla lähemmäs matkustajia ja uskon, että runkolinjojen hinnalla saisitte toimivammat yhteydet normibusseilla. Aikatauluista vielä sen verran, että esim. Pitäjänmäessä runkolinjoja tulee välillä 3-4 jonossa kun aikataulut ovat menneet sekaisin.

    VastaaPoista
  5. Kaikki eivät todellakaan ole menossa runkolinjan harvoille pysäkeille tai juna-asemille. Ei paljon lohduta "nopea yhteys keskustaan", jos oikeasti olisi kulkemassa sen keskustaan menevän linjan välipysäkille. Matka-aika pitenee muutenkin vaihdoilla, ja entisestään, kun joutuu kiertämään keskustan kautta sinne omaan määränpäähänsä. Suorat yhteydet pitää säilyttää, jotta joukkoliikenne säilyy edes jotenkin houkuttelevana vaihtoehtona.

    VastaaPoista
  6. Vaihdollinen yhteys ei ole koskaan hyvä ratkaisu. SE ei todellakaan ole nopeampi kuin suorayhteys.Ja suomen olosuhteissa se ei ole matkustusmukavuutta mitenkään lisäävä. Koska bussipysäkkikatokset ei suojaa mitenkään ihmisiä sailta/tuiskuilta. Sama koskee juna-asemia ei ole suomen olosuhteisiin soveltuvia katoksia jotka tekisi vaihdoista mukavemmat

    VastaaPoista
  7. Voisiko saada uutta pysäkkiä Tuusulantielle välille Käskynhaltijantien ja Muurimestarintien -pysäkkejä?

    VastaaPoista