Lupasimme edellisessä postauksessa (linkki) kertoa vielä, minkälaista palautetta saimme osallistumismahdollisuuksista tämän suunnitelman kommentointiin. Puhumme osallisuudesta, joka tarkoittaa suunnittelutyön aikaista yhteistyötä teidän asukkaiden ja muiden alueella liikkuvien kanssa. Osallisuutta suunnitelmassamme on ollut paitsi tämä blogi, myös liikkumiskysely (linkki), kaksi työpajaa ja lukuisat pikahaastattelut erityisesti tiedon esittämistapoihin liittyen.
Kysyimme linjastoluonnoksen esittämisen yhteydessä palautetta myös osallisuudesta. Ohessa muutama kuvaava palaute (kursivoituna):
”Erittäin kiitettävä suoritus asukkaiden osallistamisesta! Toivottavasti näin toimitaan myös jatkossa, kiitos.”
”Vähän meni ohi tämä suunnitelma vaikka paljon somessa oleillaan.”
”Loistava juttu, että palautetta kerätään näin useammassa vaiheessa. Se varmasti mahdollistaa paremmat kompromissit ja paremman lopputuloksen”
”Suunnitelmaa muutettiin annetun palautteen pohjalta, on hyvä mieli ja tunne siitä, että meitä alueen joukkoliikenteen käyttäjiä todella kuunneltiin tässä valmistelutyössä. Uskoisin, että muokkaukset ovat muidenkin palautteen antajien mielestä oikein onnistuneita!”
”Kiva, että teitte tämän kyselyn. Sen sijaan en ymmärrä, miksei HSL tehnyt runkolinjapäätöstä oman strategiansa mukaisesti. Siltamäen huutoäänestys voitti, eli on osallistettu asukkaita nyt jo liikaakin.”
”Näyttää hyvältä julkisuuteen, että näitä kyselyjä tehdään. Asukkaat muka otetaan mukaan päätöksentekoon ja heitä kuunnellaan. P****t. Nämä päätökset on jo tehty ja kaikki kyselyt on vain silmänlumetta. Olisinpa kerrankin väärässä.”
Valtaosa osallisuuteen liittyvästä palautteesta oli kiitosta mahdollisuudesta osallistua: vastaajat arvostivat sitä, että alueen asukkailta kysyttiin näkemyksiä eri tavoin, ja toivoivat vastaavaa tehtävän jatkossakin. Tämä on myös meidän tavoitteemme ja toiveemme, ja olemme iloisia, että osallisuuteen laittamamme panos on huomattu. Tämänkin projektin myötä kehitimme osallisuuden mallia jatkoa ajatellen.
Pieni osa osallisuuteen liittyvästä palautteesta oli myös turhautumista siihen, että kysytään asukkaiden mielipidettä, mutta ei kuitenkaan tehdä enemmistön toiveiden mukaisia muutoksia suunnitelmiin. Ymmärrettävästi ne, joiden toiveita muutokset vastasivat, olivat tyytyväisempiä kuin ne, jotka eivät saaneet toivettaan läpi. Palautteissa tunnistettiin myös suunnittelutyön vaikeus – ihan jokaiselle ei ole mahdollista taata parhaita mahdollisia yhteyksiä. Joukkoliikennesuunnittelu on aina toimivimman kompromissin hakemista, minkä takia kaikkia - hyviäkään - näkemyksiä ei voida aina toteuttaa.
Jonkun verran palautetta tuli myös siitä, että blogi oli hieman hankala löytää, ja moni olikin löytänyt sen ääreen sattumalta esim. Facebook-ryhmien kautta. Loppuvuodesta julkaistun HSL:n verkkosivu-uudistuksen myötä linjastosuunnitelmat saavat omat osionsa hsl.fi:ssä ja blogit jäävät pois. Toivomme, että tämän ansiosta entistä suurempi joukko tavoittaa alueensa uudistuksia koskevan tiedon ja kynnys osallistua ja kommentoida on entistä matalampi. Tämän lisäksi hyödynnämme jatkossakin somea ja Facebookin kaupunginosaryhmiä alueen asukkaita tavoittaaksemme.
Meille nämä palautteet osallisuudesta olivat erityisen tärkeitä, sillä niiden avulla haluamme parantaa tulevien suunnitelmien osallisuutta: Haluamme jatkossakin tavoittaa mahdollisimman paljon erilaisia joukkoliikenteen käyttäjiä – ja mahdollisia uusia käyttäjiä – tunnistaa suunnitelmien hyvät ja huonot puolet sekä syventää meidän suunnittelijoiden ymmärrystä alueen joukkoliikenteen käyttötarpeista ja -tavoista. Toisinaan osallisuus tuo meille tietoon myös asioita, joita emme ole osanneet ajatellakaan.
Suunnitelma menee HSL:n hallituksen päätöksentekoon 9.2.2021, ja muutokset bussien reitteihin on tarkoitus toteuttaa pääasiassa elokuussa 2022. Poikkeuksena ovat linjan 611K perustaminen ja muutokset linjojen 64 ja 611 liikennöintiajoissa, nämä on tarkoitus toteuttaa elokuussa 2023. Kerromme täällä blogissa vielä, miten päätöksenteossa käy.
Tällainen selittely epäilyttää aina. Todella ihmeellisesti ja sekavasti tehty kysely kokonaisuutena. Alkaa jo huvittamaan koko touhu ja HSL:n uskottavuus on mennyt. Lopettakaa joidenkin alueiden suosiminen!
VastaaPoistaAlue, jonka autokanta on suurimpia Helsingin alueella sai parhaat yhteydet. Kuuntelin Siltamäkisten juttua yks päivä ja suurin osa asukkaista ajelee autolla mutta kun yhteydet pitää saada, jos joskus pitää lähteä junalla jonnekin ja tai jos on huono ajokeli niin Jumboon pääsee bussilla. Ihmisiä on pakoettu käyttämään junaa alueilla, joilla on asemalle matkaa. Siltamäestä on nyt yhteydet junalle tosi lyhyen matkan päässä tai bussilla eri puolille Helsinkiä. Katsottiin kommentteja ja erikoisinta oli tosiaan se, että siellä lasketaan nämä yhteydet myös tulevaksi asunnon arvon nousuksi. Siltamäki ei oikeasti ole niin iso alue, että siellä tarvitaan noin ylimitoitetut yhteydet. Erittäin epäoikeudenmukaista ja mietinkin missäs ne suunnittelijat nyt asuvatkaan. Ihmettelen kun joillekin yhteyksiä rakennetaan palvelemaan jos joskus sattumalta olisi käyttöä. Meitä on paljon, jotka olisivat hyötyneet JOKA IKINEN PÄIVÄ, jos runkolinja 610 olisi tullut.
VastaaPoistaKiitos kommentista! Ymmärrämme kokemuksesi. Ratkaisu olla perustamatta runkolinjaa 610 ei ollut meille helppo. On totta, että runkolinjasta 610 olisi ollut monelle hyötyä. Tässä tapauksessa kuitenkin 610:n haitat arvioitiin hyötyjä suuremmiksi.
PoistaJaahas, toistetaan kysymys uudelleen:
PoistaMiksi suositte Siltamäen aluetta?
Se on niin läpinäkyvää, että oikesti kiinnostaisi tietää miksi? Kun samanaikaisesti osalla on huononnettu yhteyksiä ja esim. kun Kehärata tuli osa pakotettiin käyttämään sitä vaikka asemalle onkin matkaa. Siltamäessä asemalle on lyhyt matka mutta ei koske siis heitä. En halua kuulla enää mitään diipa daapaa vaan haluaisin tietää miksi??
Runkolinja 611 ja 64 yhdistäminen olisi hyvä asia ja 69 pitäisi muuttaa pienemmiksi liityntä linjoiksi, koska menee junan kanssa ja raitiolinjojen kanssa samaan reittejä. Raitiolinja 2 käpylään Pasilasta. Linja 69 Käpylä- malmi välille. Linja 71 tai 70 Jakomäkeen joka päivä. Linja 74 Kalasatamaan.
PoistaEli tarkoitatko 610+64? Tuo 611+64 on todella pitkä linja.
PoistaAvaisitteko runkolinjan haittoja vähän? Tapulikaupungista toivottiin, että 611 kiertäisi Tapulikaupungintietä, vetoatte siihen, että alueella kulkee 73 ja junalla pääsee Tikkurilaan. Useat Tapulin palvelut ovat Tikkurilassa esim. posti ja Tikkurila on lähempänä kuin esim. Malmin keskus. Todella hölmöä, että pitää ensin kävellä tai mennä bussilla juna-asemalle ja sieltä Tikkurilaan. Siellä taasen kävellään juna-asemalta palveluihin. Aika huonosti suunniteltu kun samanaikaisesti Siltamäessä on jo muutaman vuoden ajellut tyhjänä bussi 61. Todistetusti 61 bussin käyttäjät asuvat Tapaninvainion puolella, Siltamäessä bussi on useimmiten tyhjä, siis oli jo ennen koronaa. Tekemänne kysely oli surkein mitä teiltä on koskaan tullut, siinä ei haluttukaan tavoittaa kaikkia niitä, joita esim. runkolinja 610 olisi palvellut ja Oulunkylässä ei tiedetä vieläkään bussin 64 muutoksista. Ei ole ensimmäinen kerta kun Siltamäkeä suositaan, tuo 61 oli toiselta alueelta siirretty linja muutama vuosi sitten. Tietojeni mukaan yhdellä vanhemmalla suunnittelijalla on yhteyksiä alueelle. Jos tieto on väärä niin vahvistakaapa asia. Oikeudenmukaisuus Hsl:n toiminnassa ei toteudu lainkaan.
VastaaPoistaRunkolinjaidealle tunnisteettiin haittana se, että 61:n nykyiseltä reitiltä mm. Tapaninvainiosta ja Pukinmäestä poistuisi yhteys Mäkelänkadulle, mikä nousi hyvin vahvasti esille, kun esitimme runkolinjaa 610. Siltamäen osalta ongelmaksi nousi noin 5 minuuttia pidentyvä matka-aika Mäkelänkadulle - liikkumiskyselyssä kävi ilmi, että nimenomaan matka-ajat ovat keskeisimpiä turhautumisen aiheita Siltamäessä.
PoistaJoukkoliikennesuunnittelu on kompromissien hakemista - tässä suunnitelmassa Siltamäen yhteydet Jumbon ja Lentoaseman suuntaan paranivat linjan 554 reittimuutoksen muodossa, mutta tämän vuoksi tässä suunnitelmassa linja 61 ajateltiin siirtyvän nykyiselle 61T:n reitille Tapanilan erälle, jotta Töyrynummen palvelutaso ei heikkene liiaksi.
Tämän suunnitelman laatimiseen ei osallistunut yhtään siltamäkeläistä HSL:n työntekijää. :)
No jopas oli selitys. Että ihan 5 minuuttia matka-aika olisi pidentynyt. Kuinka monella ihmisellä Helsingin seudulla matka-aikoja esim. Kehäradan tultua pidennettiin ilman mitään kyselyitä? Runkolinja on tullut monelle alueelle ilman sen kummempia kyselyitä. 61 bussin voisi jo nyt siirtää palvelemaan esim. Töyrynummea kun se on Siltamäessä tyhjä. Oikeasti tällaista suosimista en ole missään kohdannut ja kun maksan aika paljon veroja niin ihmettelen tätä todella paljon. Luottamus siis meni ja selittelyt eivät enää auta. Suositte yhtä aluetta, jonka nimi on Siltamäki.
PoistaLinja 67 jatkaminen Ylästöön! ja linja 66 jatkaminen torpparinmäkeen.
VastaaPoistaRunkolinja 70 Yhdistäisi linja 71, 69 ja 70 yhdeksi linjaksi.! Linja 74 Kalasatamaan- Raitiolinja Koskela -Stuurenkatu-Töölö-Kamppi.
VastaaPoistaYlästöön ja Tammistoon Helsinkiin päästävä jokapäivä kauppojen aukiolojen mukaan!
VastaaPoistaKerrotte, että vastauksi on tullut 3700. Mutta kuinka paljon todellisuudessa niitä on ollut sillä sama vastaaja voi tehdä kyselyn vaikka kuinka monta kertaa. Tulos ei näin ollen voi olla mitenkään luotettava.
VastaaPoista